Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Windows xp

Windows xp

hej



windows xp fastnar precis när den ska starta.sen blir det teknisk fel.har köpt ett nytt grafikkórt men det blir sama sak igen,eftersom den gamla angav ett 2 korta och ett långt pip.men jag tror att hårddiskar har gått,dom också
det är sata hårddiskar,datorn är visligen 4år gamal.
dator heter amd 64 ,3700 1 gig ram,320 gig hårddisk



hjälp mig vore tacksam



Antal svar på detta inlägg: 15
Sidor: 1 2 Nästa »

Till att börja med.
När datorn startar. Ser du då någonting alls på skärmen?? Ser du Bios starta upp.

Om hårddisken gått sönder så borde du få något svar om att datorn inte hittar operativsystem eller inte hittar disken.

Är det så att du ser att XP börjar starta, så bör det inte vara hårddisken utan mer ett fel på själva XP installationen.

När du säger att datorn pep. Gör den detta fortfarande alltså. Det kan vara ett minnesfel också. För att veta vad dessa pip betyder så måste man veta vilket moderkort som sitter i datorn.

Datorn som du säger heter amd osv. Är det ingen fabriksdator med modellbeteckning.
jag ser biosen startas up,men när xp logo kommer fram så fastnar det,höll på att installerar om xp,nej den pep inte när den nya grafikkortet sattes på.

det kan vara att oprativsystemet är kass,jag provar med ett annat.

fireman600 , hur skulle det vara om du skriver vad du egentligen gjorde innan du fick problem.

kommer du så lång som att du ser att XP laddar, så finns det många alternativ att det går snett att ladda XP vidare.
Annons
jag tror det var när jag skulle insallera om xp som strulet började.
gick det inte att instalera om ??
nej.har försök flera gånger,men det är kanske är skivan det är fel på
har du en orginalskiva ? borde det inte vara några problem
om du inte har tum/repor i skivan.
Har du en märkesdator som PerAsk frågar om ,
så kan du få en ny skiva om du hör av dig till supporten.
mot en ringa summa.

har du testat att starta i felsäkert läge?
glömde att säga orginalskivan är windows xp oem.har provat en annan windows xp.pro och windows vista för att utesluta .men samma visa,det är en fuji siemens dator.kan det vara så att någon ramminne är kass.när jag tänker efter så har jag uplevt detta förut ,för många år sedan men då var det hårddisken som strulade,så jag köpte en ny och så funkade allt igen,kan det vara samma visa här.det kanske har hängt up säg på något sätt.
har du prövat med felsäkert läge? om du kommer in i felsäkert läge kolla loggmeddelanden om du ser nåt där sen tidigare windows loggar en del vid uppstarten.
Nu minns inte jag exakt var loggmeddelanden låg, det var nånstans under kontrollpanelen sen minns inte jag mer.


Det kan vara själva filsystemet som är orsaken. Så var det för mig. Det slutade med att jag körde ett raderingsprogram som går ner på lågnivå, hårddisken blev som ny men jag vet inte hur mycket vana du har av krånglande datorer och hårddiskar.



i värsta fall om det är hårddisken så pröva med live-cd med ubuntu eller nåt annat så du kan köra ett operativsystem från skivan och rädda det du vill rädda om du har filer på datorn som du vill rädda. Ofta har man ju en partion för sina egna filer, musik, foton med mer
kommer ej in på felsäkert läge har ingen xp installerad,har försökt.hade ej några viktiga filer.så det behövs inte.men tack endå,kom gärna med mer förslag

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem