Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Slö dator

Slö dator

Hej!

Jag har en dator med följande prestanda:
AMD 1,15 GHz, 512MB RAM, en HD på 120GB.
Förutom Windows XP Pro (SP2) så har jag ACDsee och MS Publisher installerat plus ca 2000 bilder.

Datorn startar "normalsnabbt", att surfa är inga problem. Kolla på bilderna i ACDsee går hyfsat snabb, MEN nu till min fråga och problem. När jag klickar på "Den här datorn" tar det en evighet (4-5 sekunder med ficklampan som letar och letar) innan innehållet i rutan dyker upp. När jag väl är inne så är det inga problem att klicka vidare. Då funkar det som vanligt. Kanske lite slöare men... Någon som har en aning???

Jag har uppdaterat BIOS, kopplat ur DVD-brännaren, skrivare och allt som är möjligt för att utesluta dom. Kört antivirus och AdAware.
Antal svar på detta inlägg: 7
Hej
Är det inte så att Acdsee agenten är aktiv och blockerar datorn ?
Stäng av agenten ,ta bort den från Msconfig/autostart ,stäng av övriga tjänsten för Acdsee som du inte har nytta av .
PS:Acdsee vill alltid uppdatera sig själv,stäng av funktionen
Marion
Nej tyvärr, det trodde jag också. så den (agenten alltså) är redan borta och det finns inget annat i autostart heller. Men nåt skumt är det
Har du nätverkstjänsten QoS aktiverat? Det brukar sega ner vissa saker ibland så prova stänga av den. (Den gör ändå ingen större nytta innan IP vers 6 är i bruk).
Annons
Mycket möjligt T. Skall kolla det, det första jag gör när jag kommer till jobbet efter påsken. Tills dess Glad Påsk alla!
Gå till www.processlibrary.com och gå igenom dina processer. Du blir förvånad över hur mycket skit som körs i bakgrunden.
När jag råkar ut för detta så gör jag så här:
Slå crtl-alt-del, aktivitetshanteraren, processer
Stäng av allt du får stänga av.
Prova om det hjälpte, det gjorde det garanterat.
Starta om datorn - problemet är tillbaka igen.
Försök komma på vilken aktiv process som bromsar datorn.
Hindra att den laddas vid omstart - klart
Loan har du använt deras wintasks?

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem