Torsdag 25 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Ojordad dator

Ojordad dator

kan det uppstå problem eller fel på dator och skrivare om man ansluter till ojordade uttag!
Antal svar på detta inlägg: 84
Sidor: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 Nästa »

är kabel till datorn och skrivaren med jordade kontackter är det bra att de sätts i ett jordat utag gemensamt, det hindrar att de stör/störs av EMC strålning
har man inte jordade utag i rummet så skall man inte dra en sladd från ett rum till ett annat, det är förenat med livsfara
ett bättre alternativ är då att använda en skyddstransformator mellan 230v utaget och dator/skärm/skrivare
om man inte anlitar en elektriker och installerar jordade utag i rummet.
som förmodligen blir dyrare
Rent elektriskt kan det inte vara något problem med ojordad data.Men kan det bli störningar eller annat på datan?Jag har en jordad sladd från köket upp till sovrumet.Det är ingen fara men manska aldrig dra en ojordad sladd till våtrum eller utomhus.Har alla på IS jordade datorer?
Jag har nog kopplat helt åt skogen och gjort alla fel i boken . Har kopplat dator, högtalaresystem till ett jordat grenuttag som jag sen kopplat in i ett vanligt vägguttag. funkar gör det, men kan det verkligen vara så att denna koppling kan vara farlig för datorn eller innebära nån brandrisk?
Var kan man hitta en skyddstransformator för ett humant pris?
Annons
Min dator är ansluten till ett jordat uttag, jag hade tur att rummet som jag har datorn i tidigare var ett kök då huset var ett tvåfamiljs hus, så dem jordade uttagen fick vara kvar efter renoveringen, fast utbytta till nyare modell.
Svaret är att det är ingen fara då jordningen enbart är till chassit på datorn och har egentligen ingen funktion för varken drift eller att skydda något i datorn...
Tycker Göcke kanske skrämmer lite med att det är livsfara och så .. riktigt så hemskt är det nämligen inte använder man bara hela och bra kablar så är risken större att bli träffad i huvudet av en meteorit än att nåt hemskt ska hända med kabeln eller datorn som är kopplad till kabeln
Där man har datorn brukar som regel inte finnas någor jordat uttag. Skyddstransformator är nog bätter än en massa sladdar dragna utmed golv och lister.
jordningen av ett metallschassie är till för att säkringen skall lösa
om det blir ett fel i elektroniken så schassiet blir ledande
har man en jorfelsbrytare vid elcentralen så löses säkringen ännu snabbare
om ett sådan fel uppstår.

har man en jordad utrustning , med jordad kabel från köket
och sen en ojordad utrustning bredvid som får strömen från en annan fas
i det rummet och den blir ledande i ytterhöljet ( vid fel )

då lever ni farligt

finns så kallat EMC skydd inblandat
och den inte kopplas till jord om den är byggd för det,
då åsidodätter man den funktionens förmåga att minska störningar.
dessa störningar kan slå ut utrustningen. eller så får man störningar i
annan utrustning.

är det inget fel på utrustningen, kan ni köra utan jordanslutna prylar
med förbehållet att ni inte bidrar med att sänka störmattan
från det digitala brus som alla bidrar med idag.

kör ni med skyddstransformator, då är ni issolerad mot 230v nätet
men även där kan det bli fel.

jag skräms inte, det är real life
Det enda som innehåller "dödlig" (kanske) ström i en dator är power supply resten av datorn går på 12 volt

Power supply är även uppsäkrat med en säkring så om nåt går sönder så går säkringen först..

om du Göcke kan ge mig ett bevis på att nån dött av att ha datorn i ett ojordat uttag så varsågod ..


obs .... om man har felkopplad el i sitt hus kan vadsomhelst hända jag förstår inte vart du vill komma ??

jag tycker du försöker skrämma oss med ovidkommande saker ..
Nej jag kör inte med ovidkommande saker.
och jag blandar inte in felkoppling som du gör Drater

jag talar om ren sanning

jag har aldrig sagt att det är fel att köra ojordat, så länge som allt är ok.

det enda som jag har sagt där är att om EMC skyddet finns och det är byggt för att kopplas med jord som en del av kopplingen, då fungerar den inte som den är tänkt, det ni gör är att ni sprutar dynga ut i etern och ut på el-ledningarna , de som drabbas först är ni själva.

så blanda inte in mej i felkoppling av elen
jag håller mig bara till fakat om varför vi har jord eller ojordat.
och jag håller mig till reglerna som vi har, för allas väl och ve.

sen vad ni kör skälva , skiter jag i.

men kör inte med felaktiga påståenden om ni inte vet vad det handlar om
lekmän har vi så det räcker i elbranchen

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem