Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Ojordad dator

Ojordad dator

kan det uppstå problem eller fel på dator och skrivare om man ansluter till ojordade uttag!
Antal svar på detta inlägg: 84
Sidor: «1 2 3 4 5 6 7 8 9

Det beror väl på vad det är för lampa.. Om det finns något metallhölje på den? Många apparater och lampor med europakontakt saknar ju metallhölje, och med andra ord finns det ingenting att jorda.. Man kan ju inte jorda plastöljet på en rakapparat t.ex.

Samma sak gäller ju för många dammsugare. Dom har ju iof en jordad kontakt, men dom saknar metallbleck för jorden och sladden är en tvåledare bara.. Men det behövs ju ingen jord då dammsugarens hölje är av plast.

Fast vissa apparater, t.ex. stereoapparater m.m. kan ju ha metallhölje, och trots det ha en europakontakt.. Varför dom inte har en jordad kontakt förstår jag inte..
[http://www.elsakerhetsverket.se/Global/Publikationer/Elsakerhetspocket.pdf] . ..


är utrustningen dubbelisolerad ( märkt med dubbelfyrkanten )
är kontakten en sådan som passar i alla utag.

är det en gamal utrustning, låt en elektriker titta på den och ge dig råd.
lika så om ni beställer från internet via asien.
och allt som blänker är inte metall (elektriskt ledande)
Anlednigen till att jag ställde frågan var att jag fick problem med skrivaren.Efter som sladden låg i trappan tog jag bort den när jag inte använde datan. Skrivaren ska ha ström hela tiden och stängas av mad knappen annars rengör den vid varje start.Jag hade fått en ojordad skrivare och en meter därifrån en jordad dator.Det var därför jag tog bort all jord.Men det blev tomt utan sladd.
Annons
jigsaw Dra ut sladden.Får du fel på en maskin blir alla strömförande!.Detta med jordfelsbrytare i ojordade uttag är intresant det borde fungera .men detta måste köntroleras. Återkommer!

Sida:
« 7 8 9


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem