Torsdag 25 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Censur eller inte

Censur eller inte

Tydligen helt okey att lägga upp vad f-n som helst på internet. Jag har ett kusinbarn på 11 år som använder sig av en viss communitysida där mestadelen ungdomar håller till. På denna sida kan medlemmar lägga upp korta videoklipp. Dock, har det visat sig, kan man tydligen lägga upp vad som helst. Någon (störd person) har där lagt upp ett klipp där en person torteras. Han är fastbunden och har samtidigt ett tjockt rep runt armen som är kopplat till en häst. Hästen skenar iväg och sliter av armen på mannen samtidigt som man ser plågan i mannens ansikte. Detta klipp har satt svåra sår inom min släkting med mardrömmar och allmän oro om dagarna.
Jag har tills nu varit tveksam till att censurera. Det finns verkliget inte ett uns av logik till att nåt sånt ska behöva visas anser jag. Usch!!
Antal svar på detta inlägg: 15
Sidor: «1 2

Nu är jag ju inte nån internetmoralist men ser man eller upptäcker sajter och communitys som ideligen har skit eller skräp man inte gillar så dra er därifrån oavsett hur poppis det än är eller om alla kompisarna tycker den sidan eller communityn är jättebra eller jättehäftig.

Och ser ni videos eller annat som ni uppfattar som stötande eller dåligt så dra er INTE för att anmäla det i första hand till ADMIN eller moderator på den sidan eller den communityn!

Admin är ansvarig inför lag att ta bort stötande material vad jag vet?!

Men ofta är det så att videon eller kommentaren hinner ses av några för det går ju inte på 1 sekund att upptäcka allt skit som finns!

Och lyssnar dom inte så är det Polisanmälan nästa steg!

Det är ENDAST på det sättet man kan påverka internet i en mera positiv riktining!

Harlekin. Nu har jag anmält det klippet vid två tillfällen till deras "abuse-avd". Händer ingenting nu vet jag inte om det går att göra mer. Polisanmälan känns lönlöst tycker jag, kanske man skulle blanda in media, eller hota med det?
Speedball:

Jag tror inte media bryr sig.

Jadu...bojkotta sidan då till och börja med och sluta vara där.

Vad annars kan man göra?

Tråkigt för ditt kusinbarn om han/hon förlorar sina vänner på sidan men ditt kusinbarn måste stå på sig och säga det till dom att han/hon inte vill vara på såna sidor.

Har han/hon tur så slutar vännerna också vara där.

Annons
Jag blir sur när dom säger att ni har inte tillgång till denna sida.

Gör-sur!

Man skall krångla med att bli medlem. Mitt IP-nummer måste ju räcka.
Jag måste vara medlem hos Telia eller annan operatör. Så långt är jag med.

Men resten är en gåta.

Telia kan väl sköta allt. Annonsklickandet oxå.

Dessutom kan dom sköta cencuren. Bara dom vill.
Går det i Kina så går det överallt.
Harlekin

Det är inte grejen att vänner går förlorade utan att vem som helst kan råka få fram det klippet, ingestans står det någon varning eller så om att det är stötande/obehagligt. Det är heller ingen sida man måste vara medlem för att få tillgång till. Jag har nu vid 2 tillfällen sökt kontakt med någon på passagen utan framgång. Men jag säger som den brittiske sångaren Morrissey "The more you ignore me, the closer I get"

Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem