Torsdag 25 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Firefox vx Explorer

Firefox vx Explorer

Jag har ju läst i forumet och på andra platser att Firefox skulle vara så mycket bättre och snabbare än Internet Explorer. Därför tog jag nyss och installerade Firefox på den här datorn och därefter har jag med tidtagarur kollat om sidorna på något vis skulle laddas snabbare med den webläsaren. Så är dock inte fallet utan jag får ganska exakt samma hastighet obereoende av vilken webläsare jag använder. Jag ska väl kolla Firefoxfunktionerna lite mer, men spontant så föredrar jag nog Awant Browser
Antal svar på detta inlägg: 16
Sidor: 1 2 Nästa »

PerAsk , du får berätta vad du kommer fram till i tider även med andra browsers. som Awant Browsers
Jag kan väl hålla med om att tiderna inte är så extremt märkbart mycket bättre. Har kört Firefox nu ett bra tag och gillar väl den mest för de tillägg man kan göra. Mouse gestures, tabbed browsing, ad blocking och sen annat onödigt lullull som jag finner händiga. Har även testat Opera, gillade den bättre än IE den med, men nu är man fast i hypen kring Firefox...

Det enda som jag kan uppleva problem med är att Firefoxibland inte vill spela upp vissa inbäddade mediatyper, den säger att pluginen saknas trots att man har den. Men men det är ju inte värre än att man får testa i IE...

Kan ju rekomendera de tillägg jag har:

* All-in-one Mousegestures: Väldigt händigt när man väl har vant sig (och lärt sig)

* Adblock: Väldigt bra och effektiv tillsammans med andra annosblockeringsfunktioner i t.ex. BV

*Auto Copy: Som musgesterna, när man väl vant sig är det riktigt smidigt.

* Tabbrowser preferences: Ger en lite mer valfrihet i sina inställningar för flikarna.

* Download manager tweak: Som ovan fast för nedladdningar

* Disable targets for download: Gör att man slipper att blanka sidor/flikar öppnas när man laddar hem en fil.

* Pop up must die: Ytterliggare tillägg för att slippa popups, dock lite störig tills man konfigurerat den. Bra ur säkerhetssynpunkt dock...


Sen har jag hittat ett ickeofficiellt tillägg som möjliggör det möjligt att stänging av flikar med dubbelklick, var helt tokig innan jag hittade denna och höll på att överge tabbed browsing bara för det, men nu är allt frid och fröjd.

Fridens liljor...
Tips till Tzwintoo om problemet med inbäddade mediatyper.
Hade oxå strul med det, trots att plugins fanns.
Men om man ändrar i programmet som spelar upp mediefilen istället så fungerar det. T.ex så funkade det för mig när jag ändrade i Quicktime istället för i Firefox. Testa så får du se. Lycka till.

För övrigt är Firefox en vinnare enligt mig iaf.

Glad vår...
Annons
Zitech: Man tackar får ta tag i det någon gång under dagen och testa..

För att speeda upp Firefox ytterligare finns det små tuning program tåls ju att tillägga till diskussionen, här är ett exempel

http://www.totalidea.com/freestuff4.htm
Själv föredrar jag Opera, har för övrigt utsetts till den snabbaste browsern! "The fastes browser on earth" som dom säger, verkar stämma:

http://www.howtocreate.co.uk/browserSpeed.html
http://www.lowen
dmac.com/macdan/05/0214.html

Två ordentligt genomförda test, bara att läsa!

Opera har dessutom en del inbyggda funktioner inbyggda så man slipper alla dessa plug-ins! Tex IRC-chat, mail-client, mouse gestures(jag kan inte leva utan dom längre), tabbrowsning, "download manager" eller vad man ska kalla det med pause och allt sånt plus mycket mera!

Snart kommer ju 8:an också!
Elias: Ja statstiken går kanske inte att klaga på, det enda som jag ser som är en negativ sak med Opera (trots den bevisade snabbheten) är att man inte tillåts personifiera den på samma sätt som Firefox. Jag föredrar att själv plocka ihop det jag vill ha istället för att få ett standardpaket, vill jag inte använda t.ex. mouse gestures som ingår i Opera så finns de ju bara där för en saks skull, ta upp plats (om än minimal).

Tänk om Opera att gett en möjligheten att personfiera efter behag, då hade den ju varit ännu snabbare antar jag..
Jag använde Firefox förut men retade mig på att vissa saker inte fungerade tex, vid utskrift av bilder/kartor, sidan skrivs ut men inte kartan/bilden. Har jag missat någon inställning eller kan man göra något för att få det att fungera?

/Håkan
Vi är olika..
Jag kör opera.. tycker att is skall göra röstning vilken webläsare man har
Man kanske inte behöver göra någon omröstning, har en aning om att Daniel loggar rätt bra själv både vad gäller webläsare, op-sys mm.

Självklart av rent "skoj" intresse samt för att optimera sidans utseende och funktionalitet beroende på vilka besökare han har.

Men han kanske kan publicera sin statistik om vi ber honom!
Tzwintoo:
Visst skulle det nog gå att få ner Opera lite i storlek, men är ju redan mindre än tex Firefox i mb räknat (Opera är 3.7mb och Firefox 4.7mb). Att det sen tar kortare tid att starta Opera säger ju sitt också.
Du kan ju inte säga att "om dom hade gjort si eller så så hade den varit ännu snabbare" och använda det som argument, eftersom den redan är snabbare.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem