Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Firefox vx Explorer

Firefox vx Explorer

Jag har ju läst i forumet och på andra platser att Firefox skulle vara så mycket bättre och snabbare än Internet Explorer. Därför tog jag nyss och installerade Firefox på den här datorn och därefter har jag med tidtagarur kollat om sidorna på något vis skulle laddas snabbare med den webläsaren. Så är dock inte fallet utan jag får ganska exakt samma hastighet obereoende av vilken webläsare jag använder. Jag ska väl kolla Firefoxfunktionerna lite mer, men spontant så föredrar jag nog Awant Browser
Antal svar på detta inlägg: 16
Sidor: «1 2

Ja stolerksminskning skulle säkert kunna gå på Opera, men nu är ju iof inte storleksfrågan den stora biffen med dagens datorer.

Jag säger inte att jag är nån rackare på att programmera web-browsers (eller nåt annat heller för den delen), men rent logiskt så så bidrar ju "lullull" till slöare prestation. Om vi bara tar ett knasigt exempel så är ju din dator oftast snabbare i reaktionerna när den är precis nyformaterad och den är så skalad på program som möjligt? Eller?

Jag använder inte skalbarheten som något argument för att förneka Operas överlägsenhet i hastighetstest gentemot andra web-läsare, men rent logiskt så blir det iaf så i min hjärna att ju mindre finesser ju snabbare går det (oftast). Opera är snabbare, enligt testen, inget att diskutera, men frågan är om den kunde bli ännu snabbare om den vore beskaffad med mindre mer eller mindre meningsfull funktionalitet?
Tycker också att Firefox och Opera är kanon bra. Har kört Opera i ett par år nu och tycker det är kanon. Har även börjat testa Firefox dom har alla sina fördelar.
Och håller med Tzwintoo om att alla program har sina fördelar.
Men just nu tycker jag att Opera är överlägsen, troligen just på att jag kan den bäst.
Firefox har jag bara kört i 2 månader och kommer troligen att lära mig den och samtidigt gilla dden mera.
Problemet är ju att man måste nog jobba mera aktivt med en browser för att gilla den. Men en sak är klar IE är en loser i alla kategorier när man väl har börjat köra med någon annan.

Jojje
Jag har testat firefox och tycker att den är dålig, den visar inte sidorna korrekt och är det ett fält för ifyllnad så hamnar inte "cursorn" där utam man måste klicka där för att kunna fylla i och sedan måste man klicka på knappen, det går inte bara med "enter". Man kan då påpeka att de flesta sidor är anpassade efter IE och det får vi leva med. Kör själv förnärvarande med Maxthon för att jag gillar tabbar. Man ska inte säga att IE är dålig bara för att man inte gillar Microsoft;)
Håkan
Annons
Nu förstår jag inte riktigt vad du menar Håkan att Firefox inte visar sidorna korrekt? Hos mig visar dom sig korrekt??
Och när det gäller ifyllnad så kan inte jag inte ens i Explorer trycka enter utan att det blir en massa knas i fältet om jag trycker enter. Måste alltid tabba mig till fältet fylla i vad som skall skrivas och sedan trycka enter.
Förklara gärna mera vad du menar med det du skrev
Jag har inget mot Microsoft utan gillar ju själv pengarna som aktierna ger mig:)

Jojje
Jo, om jag ska in på min internetbank så står cursorn i fältet som ska fyllas i och det är bara att fylla i kontonr t.ex. sedan tabba sig till lösen och sedan enter så kommer jag in men i firefox fick jag först klicka mig till fältet för kontonummer tabba till lösen och klicka på knappen, det funkade inte med enter efter ifyllt lösen. hoppas du förstår vad jag menar. Det är extra jobb att behöva flytta händerna från tangentbordet till musen.
Ingen kommentar om att den inte visar alla sidor korrekt?
Ska påpeka att jag inte är samma Håkan som skrev ett tidigare inlägg.
Håkan II
Har ni testat att skriva about:config i Firefox fältet ?
Där har ni möjligheter att konfigurera om webläsaren (lite skum tycker jag )
Med vänlig hälsning
Markos

Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem