Tisdag 23 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Trögt Firefox

Trögt Firefox

Som jag tidigare nämnt så har jag en ny dator och med det nya problem.

Nu har jag Windows 7 mot tidigare Vista. Det är mer RAM minne nu än tidigare.
Det är hopplöst långsamt att ladda Firefox (3.6) och ibland väldigt trögt att komma in på sidor och länka sig vidare (någonting med Java?)

IE går bättre men jag vill använda FF och på Vistamaskinen var det inga som helst problem. Det enda som var trögt var när jag laddade FF för första gången på dagen, sedan gick det galant.

På Vista maskinen hade jag FF, IE och Chrome men FF var den snabbaste och för mig den bästa.

Är det någon som fattar varför det är så?
Antal svar på detta inlägg: 18
Sidor: 1 2 Nästa »

.....kan tillägga att jag var inne och kollade på Aftonbladet med FF, vilket tar en nedrans lång tid och ladda den tidningen. Skulle kolla ett Tv inslag, det gick inte men det gick bra med IE. Undrar om det är någon inställning jag missat eller något tillägg som behövs?
Jag har också märkt en försämring av uppstartstiden av Firefox. dom äldre versionerna var snabbare på alla sätt.
Kör man XP så startar FF på ett kick likaså sidladdningen fungerar bättre.

Det finns ju en uppsjö med tips hur man kan snabba upp FF och jag kan tipsa om ett eller fler.

Öppna en ny flik och skriv "about:config" (utan citattecken) och kopiera in följande:

browser.cache.disk.capacity och ändra värdet till 16000 så ska FF starta snabbare.

skulle du ångra dig så är det bara att högerklicka och välja återställ.

Finns också Preloader som snabbar upp starttiden:

http://sourceforge.net/projects/ffpreloader/

Vill du prova att snabba upp FF ytterliggare så ladda hem tillägget fasterfox:

https://addons.mozilla.org/sv-SE/firefox/addon/59745/

Ett tillägg som du bör ha är Flashblock som stoppar dom flesta annonser och snabbar upp sidor som Aftonbladet.

Ha inte för många tillägg för då blir FF segare att jobba med.
Tack för tipsen, men att "Öppna en ny flik och skriv "about:config" (utan citattecken) och kopiera in följande"....där hängde jag inte med riktigt, vilken flik?

Det andra är fixat och nu kan jag inte starta FF alls....häftigt. Har även ominstallerat FF. Tror du att det är bättre att ta bort alla tillägg och göra en ny installation?
Annons
Menar du verkligen att FF totalkraschade när du ändrade värdet på det jag skrev?
Kör själv Windows 7 Ultimate och har gjort allt det som jag skrev om.

Jag kan bara beklaga att mitt tips orsakade dig mer problem än du redan hade.

När du har öppnat FF så öppnar du en ny flik.

http://www.internetstart.se/bildgalleri/pics/03873.PNG

Avistallera Preloader. det kan vara det som kraschar FF. Fasterfox är ju bara att avinstallera i verktyg/tillägg.

kör du med 3.6.4 eller 3.6.6?

du ska kunna reparera FF genom att hämta den versionen som du har och göra en överinstallation.

Jag är väldigt ledsen för det jag har åsamkat dig genom mitt tidigare tips. hoppas att allt löser sig.
Jag tar mig friheten att citera ett inlägg jag blivit tipsad från en God vän.
Citat:
Tjena alla fina läsare!
Idag tänkte jag tipsa om att snabba upp den senaste versionen av Firefox (3.6.3).
Behövs det säger ni. Ja det behövs för det är mer än jag som tycker att ju nyare och säkrare versioner som kommer desto långsammare blir dom, men detta ska vi ändra på med lite trixande.
Börja med att skriva about:config i adressfältet. Ni kommer att få en varningsruta men den kan ni stänga.
Sen ska vi ändra lite värde här inne på denna sidan.
I adressfältet så skriver ni
network.http.pipelining och dubbelklickar på det så ni får värdet true istället.
network.http.pipelining.maxrequests är nästa kommando vi ska fixa till.
Högerklicka på det och välj modifiera. Ändra värdet till nånstans mellan 20-34. Det finns inte så mycket som visar på att ett värde över 34 hjälper.
Till sist så ska vi lägga till en ny boolesk i Firefox.
Börja med att högerklicka nånstans inne i about:config och välj ny boolesk.
Skriv sedan Enter browser.turbo.enabled och tryck okay sen väljer ni true i rutan som kommer upp och trycker okay.
That´s it!
Detta skrivs givetvis med UPA men här på min dator och med den linan som vi har fungerade det. det blev en väldig skillnad mot det var innan.
Lycka till.
Slut citat:
Nej, det var inte värdet som var orsaken för jag var osäker på hur jag skulle göra. Nu har jag ändrat värdet. Tagit bort tilläggen och laddat ner Preloader.

Ska nu tillägga Fasterfox och testa. Hade en massa andra tillägg som nu är borttagna.
Tack för din hjälp, skall testa nu med att kolla några sidor innan sängen kallar.
Sofus & Ozzy.

Ha inte både Fasterfox och ändrade inställningar samtidigt. Det kan krångla till det ordentligt.

Jag håller tummarna!

snart kommer väl leiake med sin fabriksåterställning eller IE
Ozzy....Det sista tipset om att högerklicka någonstans inne i about:config och välja ny boolesk fattade jag inte riktigt. De två andra tipsen har jag ändrat på.

Men det är fortfarande långsamt. Bara att starta FF tar nästan 20 sekunder Läsa aftonbladet är trögt för att inte prata om att titta på AF Tv.

Nä, nu återgår jag snart till fotogenlampa, trattgrammofonn och transistorradio.
JonaHex och Ozzy!

Ett hjärtligt tack för era tips, jag grejade det och vilken skillnad det blev. Från att det nästan har tagit 20 sekunder går det nu på knappt 3.

Det är nog bra att ha lite problem då lär man sig nya saker när man får hjälp.

Nu skiter jag i fotogenlampa, trattgrammofonn och transistorradio, jag fortsätter med mina tekniska prylar som jag gillar.

Än en gång, ett hjärtligt tack mina herrar och God Natt!
flasch

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem