Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Keylistener out of focus

Keylistener out of focus

Hejsan! Jag har länge haft en idé om att göra ett program som lyssnar av vad användaren skriver med tangentbordet.

Språket jag är som vanast med är Java och det är det jag utvecklat mitt program i. Nu har jag en fungerande version som fungerar bra om man skriver i ett java-fönster som är iklickat (in focus) men jag skulle vilja lyssna av tangentbordet även när användaren skriver i andra program.

När jag söker runt på nätet hittar jag att det finns ju en uppsjö av program som lyssnar aktivt på tangentbordet utan att behöva vara i focus, men jag kan inte för mitt liv hitta på ett sätt att göra det i java!!

Jag har hittat kodexempel på folk som lyckats göra detta i C, Visual Basic och C# men jag vill hellst inte hålla på och blanda programmeringsspråk.

Någon datorräv som har en aning om hur man kan göra?
Antal svar på detta inlägg: 5
Vad ska du använda programmet till, spionera på ärligt folk? Komma över lösenord å så? hmmm... inte något att uppmuntra anser jag.

/K C
...och det finns flera sådana program redan.

/Jocke
Jorak menar du öppen kod?
vad skall du har till programmet till via locala nätverket?
Annons
Du behöver lyssna på win32 API:et skulle jag tro.. sedan varför du måste ha ditt program i fokus hänger nog mer ihop med hur du har programmerat det eller hur java fungerar..
Nej nej. Inte spionera. Som jag skrev finns det redan en uppsjö av program som gör sånt så varför skriva ett själv?

När jag skriver snabbt och mycket händer det lite nu som då att några bokstäver kanske byter plats samt att jag missar en knapp lite så att det blir fel bokstav. Tänkte skriva ett program som kirrar dessa problem åt mig så jag slipper avbryta skrivandet, sudda tillbaks för att sedan sätta igång igen.

Konceptet baserar jag lite på det system som finns på mobiltelefoner (T9 heter det väl?). I dagsläget har jag en fungerande texteditor, ungefär som notepad men jag skulle vilja att det ska funka i alla program jag har och då måste jag lyssna på tangentbordet globalt.

Nu har jag kommit så lång att jag insett att det är omöjligt att göra det jag vill med Java utan måste blanda med C via inetfejset JNI. Fast JNI har jag ingen som helst erfarenhet av så just nu känner jag att det kommer bli jobbigt. Dessutom skulle det ju ha varit smutt om programmet kunde köras på alla platformar...

Om ni vill kan jag lägga upp programmet på min server så att ni kan ladda ner o pröva själva.

Någon som har lite JNI (Java Native Interface) erfatenhet som kan knuffa mig i rätt riktning?

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem