Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Minneskort

Minneskort

Jag har ett minneskort till min kamera som jag kan stoppa in i datorn,nu till problemet det händer ingenting går jag till den här datorn och kollar på flyttbar disk slutar datorn att svara,vad är fel ? jag har vista datorn heter acer aspir,någon som kan ge mig tips
Antal svar på detta inlägg: 8
Jag råkar ut för detta också ibland, men då får jag ta ur kortet och stoppa i det igen.
Jag vet inte om det kan bero på olika fabrikat på minneskorten och hur dessa fungerar ihop med datorn.
Lite offtopic men kan du inte koppla kameran direkt till datorn?
jag kan koppla med en sladd till usb-porten,men till den här kameran har jag ingen sladd som passar. Jag har ju sett dom där små hålen att stoppa in minneskort i så jag tänkte det vore kul att testa,men det funkade inte kanske det måste till mer grejer inne i lådan för att det ska funka.Eller att man ska aktivera något?
Annons
Minnet skall gå att läsa direkt i datorn, om det är rätt (slot) anslutning
annars måste du ha en adapter att sätta minnet i

(passningsformen är inte alltid riktig)
Jag har kommit lösningen lite närmare, jag har en kamera till med minneskort och när jag sätter det i datorn funkar det pefekt, så felet är tydligen på det ena kortet,dom ser identiska ut det ena heter Scandisk SDHC card det är det som inte funkar, det andra heter Scandisk mini adapter lock och det funkar, så felet var på minneskortet men vad som är fel vet jag inte,man kan ju formatera kortet i kameran såg jag i menyn men vad det innebär vet jag inte,jag får köpa mej en usb-kabel och använda istället
boax , kan du använda det andra kortet i den andra kameran

och fungerar det kortet du inte kan läsa i datorn i den kamera du har kortet i
gör det det , så är kortet formaterat.
Det kortet som inte fungerar i datorn fungerar bara i en kamera i den andra kameran står det kortfel i displayen, men det kortet som funkar i dator funkar i båda kamerorna. Det blev rörigt det här, vad innebär formatering
formatering , innebär att man skapar ett filsystem som endera alla kan läsa/skriva till eller att man får ett sytem som är tillämpbar endast i vissa sytem

FAT32 är ett standard system

det kort du inte kan läsa , har förmodligen ett annat filformat
vilken kamera har du?
kan du formatera kortet i olika format i kameran?

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem