Onsdag 24 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Adminrättighet

Adminrättighet

En kompis har fått överta sin Laptop från sin arbetsgivare när han fick avgångsvederlag och sluta. Datorn funkar bra MEN han har ingen Adminrättighet.
Hur får han detta?
Jag förstår att enklast vore det ju via sin f d arbetsgivare.
MEN går det att fixa på annat sätt?
Jag har ej kollat datorn så jag vet inte om Återställningsfilerna finns på D:
Men då misstänker jag att han inte kommer åt att göra en Ominstallation och då fixa det hela.
Vad säger ni IS-proffs?
Antal svar på detta inlägg: 6
Om det är XP på datorn så kan du läsa här
Vet inte själv om det funkar

[ www.datasolution.se/tag/andra-losenord-i-windows-xp-utan-admin-rattigheter/ ] ..
PerAsk - jag tror inte det ger honom adminrättighet.
Han har inga problem att komma in på datorn, Internet, e-post etc
Men kan inte installera nya program eller ta bort.
Det kan ju annars vara en ide att formatera om datorn och lägga in operativsystemet på nytt, då får han ju admin rättigheterna på datorn. Men då bör han ha originalprogram, är det nyare dator så kan han lägga in Vista iställe för XP.
Annons
Har han kollat så att inte admin lösenordet är tomt, med det menar jag att det inte ska stå nåt i lösenordsrutan,

sedan är frågan om han vet om det ska stå admin eller kanske administrator eller nåt annat på kontonamnet för att få adminrättighet om det är så att han måste skriva in det (det beror på inställningarna för login på datorn)
zenit - han vet inget. Prata med honom nyss, Han ska prata med en kille på dataavd. Jag återkommer när jag vet mera. Tack så länge
om det är så att han ska skriva in sitt namn så kan det vara så att han ska skriva admin eller administrator där istället och med lite tur så lämnar han bara fältet för lösenord tomt och provar logga in


Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem