Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Blå skärm etc

Blå skärm etc

Olika blå skärmar.

Sätter ihop en burk: Intel 2 kärnors 2,88Ghz, 4GB RAM, 80Gb HD och en DvD. Moderkortet är XX, har tre av dessa i drift utan problem sedan fyra år.

01. På med spänning och skärmen förblir svart. Byter batteri och testar med samma resultat.
02. Både HD och DVD är slave. Byglar om HD master, DvD slave.
03. Start. Blå skärm med en massa text. Hämtar flatkabel och sätter HD på IDE 0 och DvD på IDE 1
04. Start. DvD finns men ingen HD? Byter HD till 40GB.
05. Start. Allt normalt HD Ok DvD Ok. Bios känner igen allt.
06. Boot Ubuntu från USB, allt normalt. Efter en halvtimme är skärmen fortfarande fylld samma skärm text.
07. Bränner ner senaste Ubuntu och provar med samma resultat. Batteri ur och nollning av Bios.
08 Kör med HP Recover, allt normalt tills Win egen bå ruta dyker upp.
09. Testar RAM minnena och efter två timmar kommer resultatet att de är Ok.
10. Kör RocksTeam XP, En stabil XP version med SP3. En fil går ej att läsa från DvD?
11. Kör rengöringsskivan på DvD läsare.
12. Kör RocksTeam XP samma resultat. Byter DvD enhet
13. Kör RocksTeam XP igen och får återigen Win blå ruta.
14. Formaterar HD för att eliminera ev fel där.
15. Kör åter RocksTeam XP och den läser in drivrutinerna för Floppy disk som inte finns i två timmar.
Batteri ur och nollning av Bios. Alla uppgifter i Bios vid boot Ok.
16. Laddar nerLinux. Provkör och det går blixtsnabbt tills allt stannar av. Som punkt 6
17. Laddar ner ny version av Ubuntu och det är samma resultat som punkt 6.
18. Laddar ner ännu en Ubuntu version och kollar med hjälp av Ubuntu att DvD skivan är Ok. Nu börjar ursinnet bubbla.
19. DvD skivan Ok. Kör en sista test med negativt resutat.
20. Nytt Linux laddas ner och provkörs med ännu ett fiasko.
21. Kastar ut moderkortet och hämtar ett nytt. Dags att laga kvällsmat för snart anländer kvinnan i mitt liv.

Om någon har fler tips vad det kan vara för fel eller om jag missat något hoppas jag det kommer fram.
Nästa vecka är det dags för det nya moderkortet av annat fabrikat.

Mac fantaster det är inget för er, alla andra kommentarer välkomna.
Antal svar på detta inlägg: 8
körde du ubuntu live??
alla turer du kört, har bara förvirrat dig.
Köp en Mac som PonGot skulle sagt om han inte trasslat in fingrarna i stetoskopet.........OBS!!!! Detta är skrivet på en Ipad, från den karibiska övärlden i djungeln ca 50 meter upp i ett träd.....
Töntigt svar Emans. Kanske du är påverkad av annat än atmosfären i Karibien.
Förök att komma med någon konkret svar som hör till tråden istället för dessa dåliga inlägg.
Förutom detta, så ha det så skönt på semestern
Annons
karlman. Jag avvaktar kommentarer tills du fått det nya moderkortet så får vi se.
Förvirrad? Självklart Göcke om jag kört allt på en dag!
Nu kördes allt under ett par dagar med notering på vad jag ställer till med.

Även om jag har fem månader semester framför mig så finns annat att syssla med.

Nästa fråga om jag körde Ubuntu live. Jag körde fler versioner än Ubuntu Live med samma resultat.
Ubuntu Desktop Ed 326, Zorin 32 bit, Linux Mint 9 Isadora- Gnome dvd-i386, OEM 32bit, Mint KDE. Skall kolla om mitt Linux Red Hat från 1997-98 finns bland de slängda CD-DvD skivorna.

Jag har moderkortet hemma, helgen tillägnas helt åt mitt hjärtas utvalda.
I mitt röjande efter mina gamla Cd-DvD fann jag massor av annat. En hop Floppy diskar-kassetter med halvfärdig musik som jag knappt visste om.

Lägger ner datorbiten och återupptar musiken jag lade ner ca 20 år sedan.
Kvinnan i mitt liv tycker otroligt nog om mina alster. Följer mitt hjärtas utvalda blick och dammar av instrumenten.
Hur jag skall få hunden att uppskatta mitt spelande hör hemma i ett annat forum.

Tack för respons.
Emans
Nu ljuger han bra, skojaren Emans. iPad finns inte med SWE OS och jag tror dig inte om att sitta 50 m uppe i en djungel. Du är för instabil. Drygar sig det gör han bra!
Förklaring:

Jag var ironisk mot dig och ditt eviga tjat om Mac så fort nån har ett dataproblem.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem