Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Seg dator

Seg dator

Hoppas att någon kan ge mig tips. Det är så att min dator tar lång tid innan den startar. Så har den inte varit för. Vad kan jag göra?
Antal svar på detta inlägg: 14
Sidor: «1 2

På denna länk, även om den är gammal, så finns det tänkvärda saker

http://blogg.tkj.se/5-enkla-tips-for-snabbare-windows-xp/

Kan någon (Göcke) lägga ut en lista med vad som minimum ska vara förkryssat för SNABBstart av datorn.
Kan detta läggas ut på IS på en flik SNABBSTART (synpunkter) så att det en gång för alla blev behandlat?
Birger
För att starta kommandoradsrolken med administratörsrättigheter i Win 7/Vista, skriver du in "cmd.exe" i Startmenyns sökfält och trycker sedan [Ctrl] + [Shift] + [Enter]
Ett tips är att köra Windows live onecare ett gratisprogram från Microsoft som är ett virus och spionprogram samt rensar registerfel, defragmenterar om så behövs och kollar öppna portar. Tar mellan 2 - 3 timmar att köra beroende hur många filer det finns i datorn.

Annons
Jag kör Regseeker eller Winoptimizer, den förstnämnda gratis.

Det finns en uppsjö program men som tidigare nämnts så bör du kolla vad som drar igång när Win startar. Regseeker har en funktion som visar vad som drar igång. Du bör trots allt veta vad du eventuellt tar bort från listan.

Att röja och harva friskt gör bara "vi" som inte bryr oss vad som händer om det blir fel.

Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem