Tisdag 16 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Seegt

Seegt

Har snabbt internet åt bägge hållen, men vissa saker på it går hemskans långsamt. Kört olika virusprogram, hittar inget, formaterat och lagt in allting på nytt för kort tid sen och efter det gick det supert men helt plötsligt så segar vissa sidor och även messenger. Någon som har något vettigt förslag annars får jag formatera en gång till lite trist, tar mycket tid att få allt på plats igen.

Tack på förhand
Antal svar på detta inlägg: 28
Sidor: 1 2 3 Nästa »

Prova och byt webbläsare. Ladda ner Mozilla Firefox. Du kan ha IE kvar, då du kan jämföra hastigheten...

formateringen gör ju inte att din dator blir snabbare
Ska kolla med mozilla eller Opera i em så får vi se, formateringen gör att datorn blir ren och fin, har lite bök där ibland eftersom vi hämtar mycket material på it.
Annons
tillåt mej skratta

du har inte funderat på vad som segar ner, sen efter en tid. och varför?
den blir ju lika ren om du avinstallerar allt du senast installerat i datorn

allt annat ligger ju på samma ställe som i början.!!!
när du formaterade och installerade om.!!
Visst kan byte av webbläsare göra en liten skilnad men som Göcke skriver så ska du nog kolla vad som segar ner din dator innan du ger dig in på detta.

En formatering ger ju en ren dator men lägger man sen in en massa "skit" så är man på noll igen utan att vet vad som orsakar problemet.

Börja med att tömma cookies och allt annat med diskrensning. Har du en massa verktygsfält typ Google toolbar installerad så kan det sega ner. Har du en massa tillägg till IE eller FF så kan det också sega ner.

Har du lagt in allt på internetinställningarna såsom dns adresser odyl? Kör du med router osv.

Är internet segt hela tiden eller är det bara vissa tider?

Det finns mycket att kolla om man nu vill och orkar. Roligt e de inte men ett måste om man ska komma på vad som strular.

Glöm inte Fragmenteringen.
"Start/Alla program/Tillbehör/Systemverktyg/Diskdefragmenteraren
Där finns även ikonen för Diskrensning.
Börja med Diskrensning, därefter Diskfragmenteraren.
onödigt arbete med defrag , disken var ju formatera vid installationen innan

det finns få fragmenteringsprog som gör någon skilnad i detta läget
och det är flera timmar lång opperation som , inte ger mer race än att du hamnar i samma läge som innan den dagen du behöver installera igen.

installerar du en mäng program och börjar köra , så är du på ruta ett igen.

som jag har skrivit , så titta på vad disken gör istället för köra patent varianter.

i normalt läge skapar den en mängd Temp/cash ytor
det är webbläsare, filindexering, virusskydd you name it

kan man tömma dem eller ta bort dem, så uppstår de som nya igen
och kanske har bättre utrymma att sprida ut sig än att vara utspridd på disken

det jag försöker säga är , det går fortare att tömma en filyta än att defragmentera en hel disk. för att uppnå samma sak
minska ytorna på de ställen ni kan , typ i webbläsarna osv
finns ingen anledning att ha 100tals Mb för temporära internetfiler
det tar ju bara längra tid. osv. om man har bredband.
Som jag skrev så är mitt internet riktigt snabbt skickar med 65 mb och tar emot med min 93 mb så snabbt är det, naturligtvis är alla cookies rensade vilket jag gör med jämna mellanrum, det är ju det första man gör. Har lekt och arbetat med datorer i många år nu så det här är något lite krångligare än så, annars hade jag inte frågat gänget här.

Alltså inte internet som segar utan bara vissa sidor som jag använt i flera år som nu helt plötsligt börjat sega även messenger som jag också skrev.

Kanske va lite otydlig.
Måste bara berätta om en annan sak idag, första gången som vi köpt en tv som vi var tvungna att ta färdtjänst hem med. Fick inte rum i en vanlig volvokombi,
evafalun , är det bara webläsaren eller msn som du har problem med
tycker jag du skall fortsätta att lägga krutet på dem

vad kör du för OS och är det 64 eller 32bits
vilket virusskydd kör du , hur hårda regler har du osv.
listan kan göras lång, men det har inte med formatering osv att göra.
snarare en pluggin som sänker datorn på de sidorna
java, flasch osv

men vi kan ju bara gissa.
och hur gick det med en annan webläsare?

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem