Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Ladda ner och var glad

Ladda ner och var glad

Jag laddar ner det mesta och har definitivt inga betänkligheter.

De program jag gillar köper jag. Demoprogram är i mitt tycke totalt värdelösa. Unerase ex visar hur många filer som kan återställas men du måste köpa programmet för att göra det. Med andra ord vet du inte vad resultatet blir. Musikfiler blir blandade etc. Många program lovar guld men ger inget i retur.
Varför köpte många ex Win 3,0 och Vista när de visade sig vara sämre än föregångarna? Inte betalar Microsoft tillbaka för sina halvmesyrer, nä känn dig blåst och uppdatera i det oändliga. Jag laddade ner Vista och avinstallerade fiaskot efter två veckor. Specialprogram som GIS, CAD, släktforskning osv är undantagna dem kan testa på institutioner innan man köper dem.

Kör med freeware och betalar för de program jag tycker är bra. Vi har Firefox, Tunderbird från Mozilla och svenska CD Burner XP är kanon program och är freeware.
Betala för testade freeware istället för att chansa på halvmesyrer oavsett vem som ger ut programmet. Beta versioner är oftast fyllda med buggar och inte avsätt för oss vanliga dödliga.

Är jag ute och cyklar eller finns det substans i mitt tänkande? Alla åsikter välkomna !!

Nu är jag inte ute efter Win kontra Mac kontra Linux osv.
Antal svar på detta inlägg: 8
Karlman... du e ute och cyklar !!!
är du full?
Det handlar mycket om att man vill dela filer mellan varandra,och slippa de stora pengagalna parasiterna som inte längre behövs år 2010.Detta tack vare den fantastiska uppfinningen Internet,och möjligheten att prova film,program eller musik.

Om jag betalar för en skiva,så vill jag kunna göra vad jag vill med den,som te x att ladda upp den på The Pirate Bay så att andra kan få njuta av den.

Kan inte komma ihåg hur många filmer som man har kastat ut pengar på,för att sedan kolla halva filmen och bli arg för att man hade betalat för skräpet.

Sänk priserna på program,film och spel.genom att betala för Internet uppkopplingen så har man hela världens musik tillgängligt.Hur gammaldags är det då att man återigen skall betala för att ladda ner. Det blir kaka på kaka.

Enkel matematik; vad kostar det att tillverka en skiva,och vad tar mjukvaruföretagen i betalt för den?

Jag betalar inte tusentals kronor bara för att kunna använda min dator.
Är man smart köper man en dator med förinstallerat os,och det första man gör är att skapa återställningsskivor.Då slipper du betala en dator för 5-6000 kr,och sedan ytterligare ca. 1500-3000 kr för att överhuvudtaget kunna starta datorn.

Varför tror ni Ubuntu t ex är så populärt?

Vem vill ha filer på plastbitar i dagens it-samhälle egentligen?
Annons
Karlmann!!

Demoprogram är i mitt tycke totalt värdelösa.

Demoprogram är ju bra då man får en möjlighet att "testa" innan köp även om det ofta är begränsade versioner.

Varför köpte många ex Win 3,0 och Vista när de visade sig vara sämre än föregångarna? Inte betalar Microsoft tillbaka för sina halvmesyrer, nä känn dig blåst och uppdatera i det oändliga.

Hur många gånger får du tillbaka pengarna när du är missnöjd med dina inköp av kläder, mat, bilar, TV apparater mm? Där får man inte möjligheten att "ladda" ner och prova.

För övrigt håller jag med dig att om freeware där det finns gott om fina program som funkar lika bra som betalversionerna. Trots att det är gratis så skickar jag en slant då och då till dessa programmakare när jag är riktigt nöjd med produkten.
Volkerball!!

Varför tror ni Ubuntu t ex är så populärt?

Allt som är gratis är POPULÄRT.....

Men det går inte att leva på att jobba "gratis"

Vadå att demoprogram är värdelösa? De är ju ofta en fingervisning om du gillar programmet eller inte. Sedan får man ju bilda sig en uppfattning om man vill köpa det eller kasta bort det, eller?
Nä, mannen, skärp dig. Verkar som du har lite dålig koll, eller?
karlmann , vet inte om du sitter rättvänd på cykeln?

demo= try before buy = provkör osv är ju vedertaget i nästan alla brancher

beta = användaren förväntas hjälpa till att hitta/rapportera buggar , så att den skarpa versionen blir buggfri, den du önskar köra till sist. den behöver inte ens innehålla allt som kommer i den slutgiltiga versionen.

freeware = olika licensformer som ger användarna olika möjligheter i sin budget

licensform = som man godkänner i affärsuppgörelsen att följa vid användandet, bryter man det, bryter man ju löftet som man godkände. och är åtalbart.

och som Wacko skrev, ingen kan jobba gratis
Bra respons och jag har fått lite ny vinklingar att fundera över. Det behövs mothugg mellan varven.

Nu vet jag också att jag kan vara full - cykla - och använda tangent bordet samtidigt. Att jag gör det i mitt lilla datorrum är än mer fantastiskt.

Det är inte frågan om att ladda ner och åka snålskjuts. Jag skrev att jag köper de program jag använder.
Skillnaderna som Göcke poängterar är jag medveten om.
Göcke glömde den versionen av try before buy som är begränsad av tid resp. antal körningar.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem