Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Blixtsnabb dator

Blixtsnabb dator

Det vill alla ha.

Min stationära dator tar ca. 4 minuter på morgonen att komma igång.
Min bärbara kan vi glömma totalt. Den tar en timma.

Nu stundar tydligen bättre tider. Vem vill ha en bil som man måste sitta och
frysa i 5 minuter på morgonen, när du har vridit på startnyckeln.

Eller en buss som inte lämnar hållplatsen för att datorn måste startas om.

Undrar vad vi skall reta oss på,när detta blir verklighet.

http://tinyurl.com/32ofypr
Antal svar på detta inlägg: 14
Sidor: «1 2

Mera irriterande att kaffebryggaren tar sån dj*vla tid, 5min minst,

jag sätter på datorn, går ner och brygger mitt kaffe och när det är

klart så har min dator varit klar för användning i flera minuter, och

jag har inte sett skymten av välkomst skärmen...
Tid, tid alltid jaga tid. Varför?

Kan ni påverka det? Nä jag tror inte det. Jo kanske om ni köper en ny dator, men vem skulle lägga en massa pengar på en maskin där man kanske får en dator som startat upp 5-10 sekunder fortare.

Inte jag iallafall. Samma sak med internet. Fy, nu fick jag vänta 10 sekunder på den där sidan att laddas.

Som skrivet innan så har jag med jagat dessa sekunder men har man mått bra? Näpp det har man inte.

I mitt fall så bytte jag operativsystem som passade till datorns hårdvara och det hjälpte så nu sitter jag nöjd med både internet och uppstartstid.

Vill man ha en snabbare dator så finns det en del knep som inte innefattar tweakprogram utan man bara stänger av sådant som man inte behöver, såsom vissa tjänster och visuella effekter tex.

Som xyz skrev så är det mer irriterande att det ska ta en sån dj*vla tid att brygga kaffe men det kanske går att avhjälpa med en avkalkning?

Må gott bästa medlemmar.
Ett sätt jag anammat är, under surfning. släck ned så många verktygsfält som möjligt, det snabbar upp hanteringen vid surfning.
Använd rullgardinen med att ta fram Favoriter eller Bokmärken eller bokmärkesfält. Eller använd höger musknapp till att ta fram t.ex. "Fast Dial" i FF eller G.Chrome.
På köpet får du en större skrivbordsyta.
Verktygsfälten kan man ju enkelt ta fram tillfälligt när så krävs för mer exakt sökning i ikoner & kataloger.
Annons
Enklast är att använda den dator som programmen prestanda mässigt är anpassade för. Om det nu är så bråttom låt datorn stå på dygnet runt. Nu får jag miljönissarna efter mig också.

Om skrothögen från 2005 jag har skulle ta 4 minuter på sig för att komma igång.
Då skulle jag fundera ett tag på vad felet är. Detta kan ju för en del innebära stora problem.
Att jämföra datorn med kaffekokare, bil värme är relativt på vilken nivå man befinner sig på.

JonahHex ger ett ovanligt vettigt svar på ett ovanligt XXXXX inlägg.

Skickar detta inlägg på en passande tid när jag inte är berusad & ute med cykeln på irrfärder.

Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem