Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Skype vs. telefoni

Skype vs. telefoni

Jag har lite funderingar kring detta med Skype.
Det är nämligen så att jag funderar på att byta ut den vanliga telefonin, och endast ringa via Skype.

Men frågan är ju om det blir så mycket billigare??
Någon som vet?

En nackdel som jag har kommit på är ju att datorn måste vara på för att man skall kunna ringa med Skype.
Lite jobbigt att gå och sätta på datorn bara för att ringa ett samtal.

Sedan om någon skall ringa hem till mig,och min dator inte är på; hur gör man då?

Dessutom tillkommer det lite extra kostnader, b la för ett sk onlinenummer.
detta för att personer skall kunna ringa från sina vanliga telefoner till min dator.

För detta skulle det kosta ca.500 kr per år, eller 123 kr per kvartal.

Någon som använder Skype här?
Hur gör ni?
Antal svar på detta inlägg: 6
Nu hamnar jag kanske lite OFF topic

Jag själv har IP-telefoni genom http://www.mysecretary.net/sv/index.html

Den är helt oberoende av Internetleverantörer och man kan välja vilket nummer man vill (klart av de som är lediga) och vilket område man vill .... kan köras både i datorn och som separat hemtelefon med en adapter (jag har både och)

Fördelen är att man, när man åker på semester (som t.ex jag bor i Laholm och åker ibland till Kiruna) tar jag bara med adaptern och kopplar in den på internet där och har en helt fungerande telefon med mitt eget nummer och tar emot samtal som om jag var "hemma"

Månadskostnaden (abonnemanget) är 39:- vilket man självklart får ringa upp

Samtalskostnaderna är mellan 9-17 öre per minut jämfört med exempelvis Telias 11-23 öre.

Utlandssamtal kostnaderna är med mycket biligare och man ringer klart gratis till alla som har Cellip som operatör

Jag har haft den i 4-5 år nu utan att den har krånglat och är helnöjd med den

om jag bara t.ex ringer upp abonnemangsavgiften så blir ju årskostnaden bara 468:- totalt

/Deda

DedaPera!

Jag kör med Telia och vanligt abonnemang. Troligtvis kan jag sänka mina
telefonikostnader genom att byta till alla nya grejer som finns.

Men risken är ju att man pratar så mycket "skit" bara för det är så billigt, att
det blir dyrare i alla fall.

Jag är övertygad om detta.Men det är ju socialt.
Men inte blir det billigare.
"farbror" leiake
för 2 år sedan var jag nere i Ungern och hade min adapter med mig ner dit (tar inte större plats än 2 cigarettpaket) därifrån ringde jag hem till Sverige som om jag var hemma (med mitt hemma nr) och ringde för samma låga pris 9-17 öre/minut beroendes på om det var innan 18:00 eller efter. Adaptern har ett Mac adress som telenumret är anslutet till så den är okänslig för land och region det kan du inte göra med din fasta "Felia" telefon men det kan jag med min fasta IP-telefon

Annons
Har räknat lite under kvällen,och Skype är faktiskt billigare i månaden och år än våran fasta telefoni.

Sedan kan man skaffa ett s k Skype to go nummer,så man kan ringa via skype från en annan telefon när inte datorn är på.

Någon som använder Skype här?
Jag använder Skype men kör bara videosamtal via datorn, kostar inget o fungerar
relativt bra!
Ja,det funkar bra för mig med.
"Problemet" blir bara när man vill att folk utan Skype skall kunna ringa till mig.
Då kostar det ju extra i form utav ett online-nummer.

Men sparar iaf 326 kr per år med Skype.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem