Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Pip vid uppstart

Pip vid uppstart

Jag har en Dell Dimension 9150 och för några dagar sedan har den börjat krångla. När jag startar datorn (bara ibland) så hörs två pip och skärmen är bara svart och datorn hänger sig. Jag trycker då in powerknappen och kan starta datorn igen och då fungerar den och startar som vanligt.

Någon som vet vad dessa två pip betyder?
Antal svar på detta inlägg: 6
Ja ett vanligt förekommande fenomen när någon komponent har glappkontakt bl.a annat minne, hårddisk eller grafikkort.

I sådana fall brukar jag öppna upp datorn (självklart med strömsladden utdraget)
ta utt alla komponenter (ta ut minne, grafikkort och dra loss sladdarna i HD) och åter ansluta, då brukar felen försvinna

/Deda
Hej Challe,

Jag vet inte vilket moderkort eller BIOS du använder men på denna sida kan du läsa om olika pipsekvenser och vad dom betyder. I högermenyn finner du ett antal olika "beepcodes" beroende av vilket BIOS du använder.

http://www.bioscentral.com/beepcodes/phoenixbeep.htm
Jag har nu gjort som du skrev DedaPera och tagit ut alla komponenter och satt i den igen men lika f..n får jag samma resultat ändå!!!

Vad kan det då vara som gör det?
Annons
Challe, två pip kan hänvisa till att hårddisken inte hittas (bootsektorn)
och att batteriet till biosbakupen är på upphällningen

trycker du del knappen vid start skall du komma in i bios setuppen
visar klockan där fel så beror det på detta batteriet. och att instänningarna för hårdvaran du har i burken har tappats

byt batteri , starta om med del-knappen och sätt klockan i bios
gå ur med F10 , spara och starta om.
Jag tror du är inne på rätt spår Göcke, när man startar datorn så händer inget alls så man får starta den en andra gång och då vill den reparera startsekvensen och den går igenom hela den proceduren, men ändå är det samma visa igen nästa gång jag startar datorn. Klockan nere till höger går rätt och det har den gjort hela tiden. Kan man byta batteriet själv i burken? Ska man plocka ur det gamla och ta det med sig vid köp av nytt?
det är klockan i bios som visar om batteriet är på upphällningen
det är där du får första indikationen. startar den upp, kan den synka mot en imeserver , så dår går tiden rätt. så där skall du inte leta felet

startar inte datorn , så är det bios man först skall kontrollera att man kan nå,
och utan batterie så behåler den inteinställningarna , det är därför det går att få igpng den när den varit påslagen ett tag, kondensatorerna är då uppladdade och gör jobbet åt batteriet istället.

gå och köp ett batteri , modell cr2032, och ta bort och byt när du har ett färskt batteri, annars så är risken att du tappar ännumer av bios inställningarna.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem