Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Nätverkskorts problem

Nätverkskorts problem

Tjena
Har precis installerat om en dator. Operativet är Win XP. Moderkort: Asus P4P800 SE, inbyggt nätverkskort (har installerat det med de nyaste drivrutinerna, även testat de jag hade innan).
Innan jag installerade om så fungerade nätverket och internet hur bra som helst.
Efter installtionen så fungerade det inte, men så helt plötsligt började det att fungera. Gick ut på Windowsupdate och gjorde uppdateringarna som fanns där, startade om datorn och då slutade internet + nätverket att fungera. Datorn har en statiskt ipadress eftersom där är bakom en router.
Har även testat utan router med DHCP men då får den ingen ipadress tilldelad.
Har stängt av windowsbrandväggen helt.

Är det någon som har en aning om vad som kan vara fel??
Antal svar på detta inlägg: 9
kan du pinga din router, eller varför inte din egen adress
Kolla attt du ett annat ip nummer än det du har när routern e inkopplad:
Starta om modemet om du har adsl eller chello.
Dvs dra ur sladden ur modemet så det måste koppla upp sig på nytt.
stäng av alla brandväggar och virus program.
Hoppas du får igång det.
Om du kör med router kör du nog med DHCP om du inte utryckligen gått in i routerns inställningar och sagt att du ska ha den adressen du har på datorn.

Kan vara din router som inte ger dig något ip av en eller annan anledning. kan vara så att på något vänster har windowsbrandväggen slagits på igen (ingen vet ju hur ms grejer funkar så det är säkert möjligt) eller om du kanske har någon annan du glömt som är på. Routern har spärrat din adress från att nå internet. Du får ignet IP från din ISP och inte har något internet.
har du varit inne o pillat på nätverkskortets inställnignar och ändrat default gateway? ändrat nätmask?

Du vet va att om du kör telia tex så måste du vänta i minst 20 min innan du får nytt ip för din mac adress, alltså när du plocka bort routern. tar för givet då att du koppla in datorn direkt i modemet.
Annons
Jag gillar inte nätverkkort finns modekortet.
mycklet problem med detta..
skaffa usb-nätverk eller pci kort det enklaste så
Hej!

Jag brukar göra så här:
1.Dra ur modemet
2. Starta om + f2 o f9
3.Boota från cd:n
4sätt i win + o f10

OBS! funkar bara asrock k7vt4a+
Hej

Har varit med om samma problem med ASUS dock ej samma kort du har, där nätverket slutade fungera efter SP2 installationen.

Hämta de senaste drivrutinerna direkt från tillverkaren av nätverkskortet i detta fall Realtek tror jag, och se till att det är dessa som installeras och inte Windows egna.

Det kan vara lite pill men hoppas att det löser sig.

Doktorn
Tack för alla förslag.
Gjorde det enklaste, hade nämligen ett gammalt PCI-nätverkskort liggande så jag tog och installerade det.
Nu fungerar allt klockrent!!!!
Patrik , det låter som att du hade fel drivrutiner i alla fall.
att något slutar att fungera efter en uppgradering hos Microsoft
visar på det.
Vore kul veta om du installerat SP2 ?
Det brukar bli så att vissa filer skrivs över och då slutar nätverkskortet att funka!
Vanligast är det med trådlösa kort.
Man hade sluppit dessa problem om inte Microsoft kört med sitt "Fönster" på vid gavel

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem