Torsdag 18 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Vänteläge är låst läge

Vänteläge är låst läge

Kan någon svara på, varför min dator låser sig när den går ur vänteläge? När jag efter att datorn varit i vänteläge ska stänga av den så svarar den inte. Ett statusfönster kommer upp, "Avsluta program-Connections tray" och det eller de program som inte svarar stängs ner. Skrivbordet tömms på ikoner och efter en stund kommer skärmen "du loggas ut" fram, men där låser det igen. Ibland har det hänt att jag fått upp en bluescreen med ett meddelande om att fysiskt minne dumpas och att windows avslutas för att det inte ska uppstå problem med datorn. Andra gånger har nätverksanslutningen inaktiverats och går inte att aktivera (då dyker i regel blåskärmen upp).
Antal svar på detta inlägg: 9
Hej

I egenskaper för nätverkskortet finns ofta detta val,

"tillåt att datorn stänger av den här enheten för att spara ström"

prova att inaktivera detta och prova igen. ( ingen bock i rutan )

Lycka till

Doktorn

Jag har testat ditt förslag nu och det funkar bra första gången, men när jag inom loppet av några minuter försöker sätta datorn i vänteläge igen så upprepas de tidigare problemen. Har testat detta vid två tillfällen med samma resultat. Det är IE EXPLORER.exe som inte svarar.
Daniel B ,det låter nästan som att du har fått detta problem på hallsen efter någon uppgradering från microsoft.
Du nämner inte vilket os och vilken dator du har , det kan ge en ledtråd.
Annons
WinXP Home, Dell Dimension 3000.
Glömde tillägga att jag har SP2. Apropå någonting helt annat Göcke, varför är mitt namn skrivet i blått när era andras namn är skrivna i svart?
Daniel: För att du har skrivit din mejladress, men inte vi andra. Därav den blåa texten.
Tack Elias,
Daniel B om du har sp2 så måste du tanka hem de nya drivrutiner som Dell förespråkar för din modell. Det är regel nummer 1.
Det var nämligen så vid både sp1 och sp2 att de skrev över med egna sådana och som gör dummheter.
usb/nätverk/grafik/ljud/powersafe är de grejor som strular mfl.
och är det dell så är det bara deras drivisar som gäller om de har sådana.
Hej och tack. Jag är rätt ny på Internetstart och i datorvärlden i stort så även det mest självklara kan te sig grumligt. Vad gäller drivrutiner ska jag genast gå och se vad dell har att erbjuda och tanka hem det senaste. Fast jag jag har ju inte själv installerat SP2, så jag tycker att det borde fungera...
Jag har förövrigt mejlat dell angående detta problem, men har inte fått svar.
Hittade detta inlägg i en tråd på "dell talk":

"You can spend the rest of your life troubleshooting this issue or accept the fact, repeated time after time on these forums, that standby (and hibernate) do not work reliably on desktop computers. These modes were designed for laptops whrere they are essential to conserve battery life, an issue not present on desktops. Instead of using standby or hibernate, set the power savings options to turn off the hard drive and monitor after a specified period of time."

Steve

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem