Torsdag 25 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Långsam start

Långsam start

Hej!
Hoppas någon kan hjälpa mig, svårt att beskriva problemet, men när man startar datorn så tar det en väldigt lång tid innan inloggnings"rutan" visar sig ~40 sek - 1 min. Använder windows xp. Förr så gick det ~4-5 sek innan tangentbordet reagerade (numlock tändes o släcktes) nu dröjer det ~15 sek Antar att det är något i booten, men hur kollar jag det? Har kört adaware, spyboot, uppdaterade virusprogram mm mm - detta är ok.
MVH Urban
Antal svar på detta inlägg: 15
Sidor: 1 2 Nästa »

Urban , du har förmodligen datorn full med spyware, prova några av de förslag som finns i flera trådar här på forumet. Ad-Aware mm
Tack för rådet men har ju ,som jag skrev - kört "spyware" program.
MVH Urban
Om du inte mistänker spyware eller maskar odyl så kolla igenom
vilka program som autostartar och reglerna för eventuelt viruskontroll, och sjournalförning mm
Annons
Autostarten är ok - startar typ 3 - 4 program, virusprogrammet har jag haft länge o inte ändrat på något sätt - mer än uppdaterat. hur kollar jag "sjournalförning" (vad är det) men tror nog att det är något fel i booten (typ letar efter något som inte finns el dylikt - kanske helt ute o snurrar nu men ...) - hur kollar man det?
MVH Urban
Testa med TuneXP

http://www.driverheaven.net/dforce/dl.php?type=binary&file=TuneXP1
5.exe
journalföring finns i bla office sviten och skall göra det snabbare att följa upp de filer man har skapat, det finns även i outlook osv
det de olika jornalföringarna gör är att skapa extra filer som skall underlätta när man jobbar i de olika programen. Men de kan slöa ned maskinen.

Tror annars att du är på rätt väg med att den letar efter något som inte finns, ( ett extra nätverk tjänst tex ) eller usb enhet.
Funkar fortfarande inte
Nån som vet hur man gör för att se vad som laddas i booten?
Testade Tune XP (bra program = rekomenderas - tack BEGE´s)
//Urban
Om jag inte minns fel finns det en funktion i BIOS som kallas "Quick Boot". Testa att aktivera den. Om den är avaktiverad går datorn igenom vissa systemtester m.m., vilket kan ta sin tid.
Urban, med Bootvis kan du se exakt vilka program/drivrutiner/processer och allt annat, när det startas och hur lång tid det tar att starta varje, och sedan även optimera booten.

http://www.majorgeeks.com/download.php?det=664

Tycker det låter märkligt att du bara har 2-3 prog i autostarten, har du kollat autostarten med "msconfig", om inte så starta msconfig i
start\kör\msconfig

Andra felkällor kan vara att du har mappade enheter som inte finns i uppstart, t.ex någon annan dator som inte är i gång m.m.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem