Onsdag 17 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Fiber

Fiber

Vi flyttar till ny bostad i vår. Där ska finnas fiberkabel och varje lägenhetsinnehavare tecknar avtal med internetleverantör. Hur ska man tänka då? Jag har Telia med ADSLbredband och fiber är väl bättre, men har Telia det? Ska man teckna telefon-bredband-tv med samma leverantör? Är ip-telefoni bra?
Det vore bra med lite synpunkter på detta. Det verkar vara svårt att jämföra olika aktörer med deras lockpriser (0 kr i 3 månader men vad händer sen?)
Antal svar på detta inlägg: 2
Lennie
först skall du se efter var/vem ditt nya fibernät är administrerat genom.
det är kostnad nr 1
kostnad nr2 är sen vem du tecknar internet abbonemang genom och vilka som
har tillgång till just det nätet. här väljer du även hastighet(bandbredd)
i det senaste priset finns alla lockpriser
OBS! Telia är ofta portade på privata nät, och det gör att du kan komma att få byta.
Jag blev själv erbjuden detta när vi installerade Fjärrvärme. Rör till fiber går fram till husväggen. Skule vi nappa på detta, kostar installationen av fiberkabel och Router eller och Modem extra. Skulle jag ha nappat på detta. Då hade vi behållit den fasta telefonen på Telia. Men Bredband och TV på Fiber hade vi i så fall tackat ja till.
Fiber till bredbandet fanns väl två hastigheter att välja mellan 30 eller 100 Mb ner har jag för mig. Tycker jag är helt OK. - TV på fiber. Kolla att det fungerar med det abbonnemang du antagligen redan har idag. Lite andra kanalvarianter. Eller dra in fiber till TV, men låt nuvarande abonnemang löpa ut. Är lite oklart hur det där fungerar. Men synd betala dubbelt. Hör med ditt energibolag som har hand om detta och se vad som gäller. Slå upp det på Google.
Vi tackade i alla fall nej till allt. För dyrt allt sammanslaget tyckte vi....
Men det är ju upp till dig...Finns säkert andra åsikter om detta.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem