Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Rensa registret

Rensa registret

Jag har tagit bort några program från datorn och vill nu rensa registret också från dessa program, vilket program skall jag köra har hört talas om RegSeeker och undrar om någon har kört det och kan förklara lite mer ingående hur jag skall gå till väga.
Antal svar på detta inlägg: 3
Har även hört om RegistryBooster som också tar bort från registret.
CCleaner har jag kört under en längre tid och det fungerar utmärkt och är väl beprövat. http://www.piriform.com/ccleaner

Enkelt att installera och det talar med jämna rum om att det finns uppdateringar att hämta.

När man startar programmet så finns olika alternativ i vänsterkanten.
1. Filstädning.
Det rensar Internet Explorer, temporära filer mm. Det kan bli några GB som försvinner.

2. Registret.
Det är bara att klicka på den ikonen och sedan längre ned på sidan på Analysera. Sedan när analysen är klart så klickar man på Starta Städning och får då frågan om man vill göra en backup på registret. Klicka ja för säkerhetsskull, men jag har aldrig fått något problem och jag kör iaf detta ett par gånger i månaden. Sedan slutligen klickar du på Reparera problem.

3 Verktyg
Där kan du avinstallera program och du kan även välja vilka program som inte ska autostarta vid uppstarten samt lite mera småfix.

Lycka till
CCleaner är bra - de andra programmen har jag inte hört talas om och skulle inte lita på - därmed inte sagt att de är dåliga eller farliga.

Jag använder även (och är nöjd med) AdvancedSystemCare som kan mer än rensa/reparera registret.

Även programmet WinAso är bra, även om gratisversionen bara rättar 10 fel i taget. (så om man har många fel i registret får man köra sökning om och om igen för att rensa allt)

Jag tycker mig ha märkt att i likhet med program mot spyware så hittar olika program olika fel (och olika mycket) så jag kör med flera olika (de tre ovan nämnda)

Man kan även defragmentera registret vilket jag är osäker på om det hjälper, men det känns bättre då det efteråt står att mitt register är 68% mer effektivt haha...

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem