Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Defekt dator. Hjälp mig återuppliva

Defekt dator. Hjälp mig återuppliva

Har fått en defekt dator enligt nedanstående spec som har kastat in handduken...
http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=c00520436&
tmp_task=prodinfoCategory&lc=en&dlc=sv&cc=se&lang=sv&product
=1154286

Jag tänkte att det kanske skulle kunna gå att få liv i den?

På nätagget sitter en lampa som man ser på baksidan av datorn. Första gången jag kopplade in nätkabeln till datorn tändes denna lampa för att sedan slockna när jag tryckte på powerknappen utan att datorn startade upp. Efter några ytterligare försök (5-10 stycken) med samma symptom bootade datorn igång och Windows gick igång (den tidigare nämnda lampan lyser konstant).
Jag körde då recoveryprogrammet och datorn återställdes till fabriksinställningarna. Sedan stängde jag av datorn.

Några dagar senare tänkte jag starta den igen och tänkte att det kanske var nåt galet med nätagget så jag satte i ett annat som vanligtvis sitter i en annan burk och som jag vet fungerar. Nu vill datorn återigen inte starta upp. Rättare sagt. CPU-fläkten startar, chassifläkten startar ibland men går enbart på fulla varv, grafikkortsfläkten startar också ibland och låter illa. Startar inte grafikkortsfläkten av sig själv så drar den igång när man petar till den lite.
För att återgå till chassifläkten så går den oftast igång vid de tillfällen man stoppar i nätkabeln för då startas allt igång utan att man behöver röra powerknappen. När den inte går igång, så snurrar den alltid till något varv i direkt samband med att powerknappen trycks in...

Jag har nu också testat att köra med det ursprungliga nätagget och resultatet blir nu exakt likadant som med det andra.

Till sist kan jag också nämna att när datorn nu får ström hör man att hårddisken får spänning och rasslar till helt kort, DVD-enheten blinkar till, men jag får ingen bild till skärmen.

Jag får inga pip från moderkortet och det finns ingen diod på detsamma som kan blinka fram felkoder. När jag plockar bort RAM-minnena piper det så jag vet iaf att funktionen finns.

Jag är mycket fundersam kring den här datorn, så ni som har tips och idéer, skriv gärna!
Antal svar på detta inlägg: 3
Jag har testat ett annat grafikkort också utan framgång...
Jag hade exakt samma fel på min gamla stationära dator.. Fick stänga av och sätta på med strömbrytaren på baksidan flera gånger, testa att starta flera gånger med powerknappen.. Jag testade med med ett annat nätaggregat, utan att det hjälpte ett skit..

Jag tog aldrig reda på vad det berodde på dock, utan den gamla dumburken åkte i elektronikskroten på soprummetefter att ha blivit plundrad på lite innehåll..

Troligtvis så är det något fel på moderkortet, skulle jag kunna tänka mig.. När datorn startar, så jordar moderkortet PS_ON-stiftet till nätagget, (Grön kabel med ATX). Sker inte detta, eller bara under en kort stund så går inte ens nätagget igång, eller blippar bara till precis som du förklarar.. Detta kan alltså lika gärna bero på moderkortet, att det inte beter sig som det ska..
Prova byt moderkort batteriet. Kostar ca 30:-. Fungerade för mig 2 ggr.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem