Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Växla användare...

Växla användare...

När vi växlar användare på datorn så hänger den sig och skärmen stänger ner sig med "cursorn" som ett litet blippande streck i övre vänstra hörnet.
Ingenting fungerar utan att man måste starta om datorn med "lilla startknappen".
Något verkar vara på gång eller bara tok..... någon med en möjlig lösning.
Antal svar på detta inlägg: 25
Sidor: 1 2 3 Nästa »

Är en XP-home SP3 kan jag tillägga, fungerar bra då man inloggad, men när det skall bytas användare blir skärmen svart och ingenting mer händer.
Har försökt hitta något i diverse forum, systemåterstälning återstår men när man läser om andra problem så verkar det sällan hjälpa.
Ska i alla fall prova det, eller reparera windows med skivan.
Funderar på vad som kan ha gått på tok så där bara...
Jan_e!

Det är troligen ditt RAM-minne i datorn som börjar tröttna.

Mitt minne börjar oxå att tröttna. Inte i datorn, utan i min hjärna.
Du är lycklig som kan köpa nya grejer för några tusenlappar.

Det kan inte jag.
Har haft funderingar på det och också om moderkortet börjar balla ur.
Körde en systemåterställning och det gav inget, hittade inga förändringar....

Vilka symtom kan datorn visa när ett ram-minne börjar krokna?
Annons
Enklast är att plocka ut en minnes bank åt gången. Nätsladd ur först. Notera hur stort det är.

Kolla med programmet nedan och se hur stort varje minne är. Förutsatt du noterat givetvis ser du om det stämmer.

SIV (System Information Viewer) - [2010-12-13 | Freeware | 2.03 MB | Win All | 52764 | 4.83 ]
SIV by Ray Hinchliffe. 'System Information Viewer' is a general Windows utility for displaying lots of useful Windows, Network and hardware info - CPU info, PCI info, PCMCIA info, USB info SMBus info, SPD info, Machine Info, Hardware Sensors, Networked computers, Operating System Information and more.

SIW (System Info) - [2010-10-29 | Freeware | 2.17 MB | Win All | 157777 | 4.78 ]
SIW is a system information tool, that gathers detailed information about your system properties and settings. It includes detailed specs for CPU, Network, TCP/IP, Memory, Hardware, Users, Network Shares, and more.

Dessa finns på Majorgeeks.com
Börjar komma till skott med byte av minnen som verkar vara den troligaste orsaken, hur många/stora kan man peta in i moderkortet?
Det är ett MS-7388 med "maximum capacity" 8192 Mb och per module size 512Mb det är 4 memory slots.
Nu sitter det ett TMS DDR2 (PC6400) 400MHz (DDR2 800)
(art.nr:TMS2GB264D082-805EE)

Tänkte passa på och göra det man kan när man ändå håller på....
Jan_e!

Det finns tydligen 4 minnesplatser.

Det blir 4x512= 2 GB.
Räcker en bra stund.

Men vill man ha bra krydda. Så är 4 GB ett måste.
Själv har jag 1 GB. Det räcker för en pensionär.
Så den dubbla 2GB DDR2 som sitter där är max av vad jag kan ha då?
Misstänker att det är 512mb per slot men hoppas på att fler skulle kunna gå att ha..
Du borde väl kunna ha 4x2gb om max kapacitet är 8gb annars är det ju inte max 8gb om du bara får ha 4x512mb....
Så har man då bytt minne men inte fungerar det för det.
Stoppade i ett Kingston med datorns strömsladd urkopplad men den beter sig som med det andra minnet, startar lite med Windows uppstart och blåa prickarna kommer 75% och sen blir det dos skärm med felsäkert läge m.m. och det spelar ingen roll vilket alternativ jag väljer resultatet är samma hela tiden, nada!
Så vad göra nu? Reparera windows? eller nåt?
Behöver man nollställa bios?

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem