Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Fläkt låter

Fläkt låter

Något tips på vad som behöver göras med en dator där fläkten låter väldigt mycket oftare nu än när jag köpte den förra året?

Jag upplevde inte alls att den blev så varm och att fläkten behövde gå så mycket förut. Vad beror sånt på?

Det är en HP Pavilion dm3.
Antal svar på detta inlägg: 8
processorfläkten och kylare är täckta med ett fint dammlager som både minskar kylning och gör att fläckten hörs mer
Lite svårt att säga.
Damm i kylflänsarna brukar vara det enklaste att fixa, som Göcke skriver.
Kan vara nya program du installerat & för många program är igång samtidigt.
Defragmentera HD kan vara en lösning. Du kan få lika många tips som det finns läsare.
Någon direkt patentlösning finns inte.
Jag vet inte om din dator är behäftad med samma fel som min nämligen ett grafikkort som låter väldigt mycket. Jag tog kontakt med HP via deras hemsida och fick där veta att det var ett dokumenterat fel och att mitt grafikkort skulle bytas ut kostnadsfritt. Det var lite struligt eftersom jag fick skicka iväg grafikkortet. Men det finns ytterligare ett inbyggt i datorn som fungerar bra. Jag vet ju naturligtvis inte om det är samma fel men min dator lät fruktansvärt högt och jag trodde det var fläkten som lät. Jag har en HP Pavillon.
Annons
prova med att sätta dammsugaren vid ventilationshålen
Instämmer med föregående talare.
Högst antagligt är det damm.
Dammsug en 3-4 gånger om året. Det funkar för mig!

/Zap
Kan vara lgret i fläkten som är slitet. Så var fallet för mig. Det blev bara värre och värre. Bytte fläkt och nu har den varit tyst i 3 år.
Det mest troliga är nog att det är damm men skulle inte rengöring hjälpa, kolla grafikkortet. Min dator var hur bra som helst de första halvåret. Sen började den låta. Första gången jag hörde det trodde jag det var någon av mina grannar som höll på att borra, så mycket lät den. Satt tom och retade upp mig för det var sent på kvällen. Men jag hörde ju ganska snart att det var min dator som lät. då gick jag in på HP´s hemsida och kollade och såg då deras meddelande ang grafikkortet. Det var tydligen bara min modell som hade detta felet. Men det är ju inget som säger att det inte finns andra fel på andra modeller. På HP´s hemsida finns mycket information och uppdateringar till datorn.
Ska testa dammsuga. Jag har ett annat problem också, den är mer långsam nu. IE är mer seg och ibland hänger den sig så jag får sitta och vänta. Jag har inte mycket igång samtidigt och det märka inte att det är någon process som tar en massa minne. Kan det hänga ihop med att jag hör fläkten mycket högre och oftare nu? Orkar den inte?

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem