Torsdag 18 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Transistorn

Transistorn

1956 tilldelades Bill Shockley,Walter Brattain och John Bardeen nobelpriset.

Transistorn var ersatt av klumpiga elektronrör. Sedan har utvecklingen gått i rasande fart.

I dag kan mycket små elektroniska kretsar innehålla miljarder transistorer.

Om nu bilen nått samma utveckling som transistorn,skulle leiake inte blivit fet som bilförsäljare.

Man kunde köpt en bil för ett par hundra kronor,som hade rulla i hundra tusentals mil,utan vare sig rep eller service.

Bensinförbrukningen hade legat på 0,002 liter per mil.

Man skulle kunna säga att bilens utveckling ligger i höjd med elektronrörens tid! För att vara snäll mot bilingenjörerna!!

Den första datorn vägde 28 ton och konsumerade 170000 watt. den hade 17000 elektronrör!!
Antal svar på detta inlägg: 6
Inom vissa områden har elektronrören inga direkta ersättare. Detta gäller till exempel röntgenröret som används för att alstra röntgenstrålning, fotomultiplikatorn som används som högkänslig ljusdetektor, bildförstärkaren som används som kikare vid dåliga ljusförhållanden och magnetronen som används för att generera mikrovågor med hög effekt i mikrovågsugnar och radaranläggningar.

//Wikipedia

Elektronröret kommer leva kvar en bra tid framöver tror jag om än inte i lika omfattande skala som förr i tiden..
Tänk den gamar rörradion när man tagit bort bakstycket var det bara att blåsa rent allt dammet,och dra upp röret som behövdes byta,och trycka ner det nya.

När transistorn kom var det att ta fram lödkolven och en lödsug smått och eländigt!!

I dag behöver man ingetdera,släng tv och köp en ny!! Behändigt men dyrt!!
Den bästa rör-radio jag ägt under min ungkarlstid på femtiotalet var en "Telefunken"
Trälåda, knappanel och fininställningsratt för kortvåg. Och vilket ljud sen.
Annons
Håller med dig ozzy! Det var bättre grejer förr!!
Ja, det var när radioindustrin begrep att en radio var till att lyssna på. Man blir nästan nostalgisk. En radio i trä med intarsia och möbeltyg och med ett magiskt öga på framsidan. Även en radio med en dålig mottagning kunde låta som den bästa Stradivarius. Härliga tider. Det fanns bara ett program att lyssna till P1. Det började kl. 6 fm. ibland med gökotta och slutade kl. 10 em. Senare på kvällen kunde man ratta in Radio Luxembourg, Radio Berlin, BBC London , Allouis Frankrike mf. stora radiostationer på lång-, mellan- och kortvåg. Om man kunde språket i fråga spelade inte så stor roll. Man kunde ändå lyssna till och kommunicera med utländska radiostationer via sk. QSL-kort.

Här hemma hade radiotjänst en programpunkt som hette grammofontimmen. Det brukade gå vid 4-tiden em. Varje skiva som skulle spelas fanns med i tidningarnas programtablå. Ordning och reda. Och som jag ser det, var det riktig musik som jag numera saknar.

En annan sak, om jag mins rätt, var att det tog ungefär lika lång tid att starta rörradion som det tar att starta Windows i datorn.
håhå, det var tider , man var lika mycket möbelrenoverare som reparatör
man polerade och bättrade repor och kantstötningar.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem