Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Moderkort bytt på HP Pavillion dv6

Moderkort bytt på HP Pavillion dv6

Min dator slutade fungera den 11-07-25. Den försökte starta men slocknade efter 1 sekund. Åkte till Expert där jag köpt datorn då jag misstänkte att strömaggregatet var trasigt men vid test med nytt så var samma fel (kommer aldrig till startmenyn). Försäkring fanns så datorn skickades till Växjö. Fick igen i fredags. Efter reparation (bytt moderkort och heatsink) fick jag tilldaks den i fredags. Inställningar för Wireless var borta. Likadant epostinställningar, kontakter mail etc. Wordlicensen borta. Datorn har tydligen formaterats.
Min fråga är:
Måste de formatera hårddisken för att konstatera att moderkortet var trasigt?
Måste man formetera om datorn vid byte av moderkort? Eller har de varit slarviga/oproffsiga?
Hur gör jag för att komma åt mina gamla inställningar? Har provat med FreeUndelete men det gav ingentinting.
Antal svar på detta inlägg: 6
Birger , de har instalerat om datorn,
för du har väl inget kvar av saker med konton i din dator.
eller som dina mappar och filer

Tyvär så är detta ett otroligt vanligt förfarande att göra så här.

Det behöver inte ens vara så att du har samma hårddisk i datorn.

Lärdomen av detta är att ta Backup ofta.

eller att du bett någon att kopiera innehållet på hårddisken som var dina personliga filer. om disken nu var hel.
Jag har också haft min gamla avdankade HP Pavilion dv5 på samma rep.
Moderkortet utbytt:
Men då klarade jag mig. Men jag fick också en specifikation på utfört arbete.
Det är värmen som är boven i dramat. Därför kör jag alltid min nya HP Laptop med fläktställ numera.
Ta Backup ofta - ja, jag vet men det är nog snart 2 år sedan, tyvärr.
Inställningarna för e-postkonton, kontakter, e-mail till et datumet kan jag nog hitta igen på en separathårddisk jag har men mycket har gått förlorat.
Då uppstår nästa fråga:
Jag har läst att D-link har en variant av hårddiskar du kopplar till routern och du får en spegling av dina data. http://goo.gl/il3JC
Det finns också andra fabrikat med liknande lösningar.
Vilka erfarenhetr har ni på IS av dessa?
Mest prisvärda?
Annons
Före semptember så kan du köpa vilken extern disk du vill innan de höjs i pris.

andra alternativet är att köpa lösa diskar och en bay/(extern docka) att sätta diskarn i och köra allt via USB kopplat till din dator eller som du nämner i en router som har finnessen att kunna dela en disk via USB.

alternativ köpa en ren NAS med dubbla diskar i raidspegling. går den ene sänder så är det bara att byta disk. dessa når du som en extern file-server

skall den stå på hela dagarna, köp en NAS typ
syslogik och qnap eller netgear-dual


men vill du bara slippa undan med billig lagring
köp någon av WD externa eller andra som du kan finna

eller varför inte diskdockstationen

http://www.netonnet.se/art/dator/lagring
Tack Göcke!
Ska studera detta lite närmare
jag kör diskdockstation sen många år tillbaka . den kopplar jag till en NAS som jag backar upp till den lösa disken , sen byter jag disk och kör backupp på de datorer jag behöver. den blir alltså lika synlig på nätet som NASen

och du får en fördel att du kan nå nasen vart du en är
och att man kan koppla en USB skrivare till och se den som delad i nätverket.

ditt förslag är inte fel heller, hyffsat pris var det på den också

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem