Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Skyldig eller inte?

Skyldig eller inte?

Läste häromdagen att en kvinna fått sitt modem kapat och Glocalnet kräver henne på lite drygt 4000:-. Ärendet har varit uppe i rätten och det döms till bolagets fördel.
Nu undrar jag vad ni tycker? Det finns ju alla möjligheter att skydda sin dator från intrång-men man måste ta reda på det själv. Är man lat eller oskyldig om man drabbas av modemkapningar,Adware,Spyware elaka Cookies inte de goda trojaner och annat som man måste hindra från att komma in i datorn?
Personligen anser jag att det är till minst lika stor del mitt eget ansvar att hindra datorintrång-att man inte vet hur man ska göra är väl ingen giltig orsak? Eller?
Antal svar på detta inlägg: 16
Sidor: «1 2

Göcke: var vänlig att observera att jag inte någonstans i mitt inlägg säger att "man får skylla sig själv" jag säger bara att man måste ta ansvar själv och inte bara lägga över det på operatören.

Jag har också surfat med modem tills ganska nyligen och du har rätt:jag har inte drabbats av kapning-antagligen för att jag har vidtagit de åtgärder som jag kunnat för att förhindra det.

Hur man än vänder på det så måste det ju vara lättare om jag vidtar åtgärder än att bolaget ska göra det?
Jag vill i alla fall själv ha koll på vilka program som används för att skydda min dator.
De flesta bolag erbjuder ju numera en säkerhetslösning och att det finns människor som fortfarande inte använder vare sig brandvägg eller antivirusprogram är ju verkligen konstigt.
Bosse , det är tekniken som brister och där har Glocalnet
och andra leverantörer en del av ansvaret för att det går att missbruka.
Med missbruka här menar jag att tekniken kan ringa upp ett nummer
och belastas med 10-50.000 tals kronor och att tekniken inte larmar.

Precis som det är otroliga brister i våra OS som går att manipulera utifrån

Jag bara väntar på den dagen någon med 3G telefon får en
saftig räkning för att tekniken har strulat till det.
Men då är väl någon framme med att kränga skydd
och ni ropar hurra förstås.
denna extra utgift har vi alltid önskat oss.

Och har ni inte följt med här på IS och sett hur många
som drabbas av allehanda ting,
och inte kan bli av med det.
Tror inte de tyckte det var så kul då de fick problemet på halsen.
Har de sedan följt ditt råd Bosse så är det ju ännu mer pinsamt.
sen att det kommer till åtgärdsskydd i efterhand är en annan sak
de som hittar på otygen är alltid steget före.

Glocalnet tog strid för att de inte vill ta ansvar,
tyvärr så är denna dom negativt för alla konsumenter.
råkar ni illa ut så måste ni bevisa först att ni hade rätt skydd,
det innebär att ni måste vara otroligt kunniga i datavärlden
för att ni skall kunna argumentera emot.
och hur många är det, det räcker alltså inte med ett datakörkort.
och det räcker inte ens med att vara en datortokig tonåring.

Jag propagerar inte för att vara utan skydd, jag vänder mig emot
hela utvecklingen av vårt datoranvändande som helhet.
att man blir så avtrubbad att man går med på denna utveckling.
Alla som har datorer lägger ned timtal med att rensa virus , spyware
och annat som stoppar upp verksamheten.
Och alla rycker på axlarna.
Snacka om att vi har blivit manipulerade.

nane : du skrev inte att man får skylla sig själv
och jag tycker det är bra om man är self maded , men alla är inte det
och mitt arbete har aldrig varit att göra alla till dator gurus.
lika lite som att en bilreparatör försöker göra en bilägare
till bilreparatör.
Göcke: du har så rätt så!

Men vad ska vi göra? Vi godtar ju alla förändringar som blir negativa i längden och hur ska man lösa det rent praktiskt?
Ska man tvinga alla som surfar att ha ett avtal med sin leverantör om ett säkerhetspaket så att ingen alls kan ha koll hemifrån?
Eller....
Jag arbetar inte med datorer men det gör ju du-har du nåt förslag?
Det stämmer att man tillbringar en massa tid med att rensa sin dator-minst tre program och rensa varje vecka....
Det är väl bra att det finns en massa forum som man kan få hjälp på-det finns alltid någon som haft samma problem!
Annons
NOT guilty!
nane :
det handlar om ett givande och tagande.
kan våra leverantörer sätta upp finstilt att vi inte får ladda hem mer än si och så mycket eller göra si eller så måste vi konsumenter också få ställa krav att de är med och stoppar de marodörer som terroriserar oss vanliga användare.
för de är ju med om att utveckla tekniken och gör det möjligt att låta dem fortsätta.

Problemet ligger i att det är enskilda personer som drabbas.
det tog minst tre år innan vi fick politiker och myndigheter att
sammla sig och förstå problemet med modemkapning.
Det fanns de som hävdade att det bara var de som porrsurfade
som drabbades och att de fick skylla sig själva osv.
otaliga är de bevis om motsattsen och händelseförlopp som registrats för att få hållbara bevis.

Jag anser att om någon installerar något i en annas dator utan att det går att avinstallera och utan ägarens kännedom så ligger ansvaret och brottligheten hos den som utför detta.

Någon patentmedicin finns inte, det är så stora pengar som är i omlopp så när man väl funnit ett motmedel så dyker det upp någott annat.
Det viktiga är att vi inte accepterar att ha det så här.

Nästa steg är att få myndigheterna att stoppa möjligheten till spam i mobilnäten, idag så är det reglerat mot företag, men privatpersoner kan köra på hur de vill.
Det är ett fegt beslut av våra politiker, men också något vi
måste vara vaksama på, för där går vinsten direkt i leverantörens fickor.
Man kan ju undra vad ni skulle säga om någon fixar till så er telefon börjar mass sms-a utan att ni vet om det.
är ni berreda att betala då?

eller att ni som Brittney Spears får hela dagboken eller fotona i mobilen stulna osv. bara för att den är helt vidöppen via bluethoot
Jag vet inte om det är så , men bara tanken får mig att inse att
vi är inte så skydda som vi tror, det har bara inte hänt ännu. eller?
Vissa drar vissa gemförelser till villa och lägenhetsbrott. Om man har gjort allt för att skydda sin villa/lgh. tex, med bra och godkända lås, larm, galler för fönster och en lös ringlande kobra, och du får ändå inbrott, inte fan är det ditt fel... det räcker att du har ett godkänt lås och du har en försäkring som gäller, borde finnas så på sitt dator modem med.

har man tankat ner från tex konsumentverket dailstoppern och installerat den och du ändå skulle bli kapad så är det ju inte ditt fel...

Varför skall jag lägga ut massor av pengar för att en tjänst som man köper skall fungera. Låter som att man tar taxi men du får bara åka halva sträckan, men betala för dit du tänkte åka..

Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem