Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Hur krympa bilder för e-postning

Hur krympa bilder för e-postning

Ett problem.

Hur krymper jag mina foton, de tas med 12,0 Megapixels. Den stora upplösningen har jag för att kunna uppförstora en del foton till planscher. Jag vill alltså ha råd till att förminska bilderna. Inte råd om att ta foton i mindre antal pixels.
Ett mindre format behövs för att skicka e-post.

Tacksam för råd.
Antal svar på detta inlägg: 20
Sidor: 1 2 Nästa »

Enklast är väl att högerklicka på bilderna och välja "skicka till" sedan klicka på E-postmottagare. Då får du valet att förminska bilderna så dom går att skicka.

ett zip/rar program kan komprimera men du skriver inte hur många MB bilden är nu och hur liten du du vill ha den, i många bild program så kan man välja att spara i olika format .bmp är kanske det du har nu men du kan välja exempelvis .png eller jpg som ofta ger betydligt mindre storlekar men då är inte bilderna lika lätt bearbetade, du förlorar i kvalitet då, men om du inte ska bearbeta bilderna så är det att rekommendera .png eller jpg. Och eventuellt ett zip/rar program som kan komprimera mer.

Du kan prova komprimera en bild i original storlek och se om det blir nog litet.

winzip,winrar,Izarc är några program som kan komprimera.
Prova wackos förslag det är det snabbaste och enklaste om man vill testa.
eller i windows fotogalleri mfl.

bmp, jpg, png är alla bitmap
det som skiljer åt är om de är komprimerade i förstörande eller oförstörande format

zip,rar osv är format som man komprmerar filer och buntar i hop dem i till en synlig fil, inget av innehållen i den får förändras på resan , när man packar upp filen skall alla filer i den vara som orginalen

så vill man ha dem i orginal är det zip/rar som gäller

vill man göra dem mindre men tulla på kvalitet, kan man spara dem i jpg-format
som är ett förstörande komprimerings-format

det andra sättet är att helt enkelt minska storleken på bildytan och sen spara den , kom då ihåg att i jpg kan man ställa komprimeringsgraden så man knappt känner igen bilden. eller ingen komprimering alls.
Annons
Wacko föreslog den bästa varianten.

En annan variant är att du kopierar bilden och klistrar in den i ”Paint” och sedan

väljer ”bild” därefter ”ändra storlek/snedställ”.

Efter ditt val så ”sparar” du storleken men med ett annat namn, annars ändras

originalet. Nackdelen med mitt förslag är att du får ett original och en kopia,

detta tar då onödig plats i datorn.
komprimerar man i förstörande format, skall man alltid spara dem som kopior
orginalet kan man aldrig återvinna om det skrivs över.
Det finns ett enkelt litet program att ladda ned, liknande Windows eget för XP och som hette Image resizer.

På den här länken hittar man både 32 och 64 bitars versionen
http://imageresizer.codeplex.com/releases/view/30247

Programmet lägger sig i högerklickmenyn på musen och man markerar bara de foton man vill krympa. Högerklickar och väljer Resize Pictures och sedan har man några olika val hur stor bild man vill ha. Programmet skapar då kopior och som lägger sig i samma katalog som originalbilden. Den omvandlade bilden får ett tillägg, ex medium, large osv.
PerAsk...Tack för tipset - programmet fungerade klockrent i min Vostro m Windows 7 och enklare kan det väl inte bli. Mkt bra!
Kul att du är nöjd
PerAsk
små enkla program som denna kan underlätta många gånger
och att den inte spred ut kopior över hela disken är verkligen ett plus..
ja, det är smidigt. Visserligen blir det ju en kvalitetsförsämring, men jag använder det på jobbet och vid utskrifter så märker man ingen skillnad.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem