Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Android-problem wifi ip-adress

Android-problem wifi ip-adress

Hej alla hjälpsamma! Jag har just skaffat mig en Android-telefon. Jag vill såklart surfa på mitt vanliga trådlösa nätverk när jag är hemma. Det gick bra första gången jag försökte, men se'n har jag haft problem. Jag aktiverar wifi i luren, den hoppar igång, står och tuggar en stund på "erhåller ip-adress", se'n meddelar den att min anslutning är begränsad,och jag kommer såklart inte ut på nätet.

Jag har googlat efter bästa förmåga, hittat en del som tyder på att det är just ip-adressen som är problemet. Jag har hittat tips om att jag borde "använda statisk ip-adress istället för dynamisk". Tyvärr hjälper det inte mig så mycket, eftersom jag inte vet riktigt hur jag ska göra... Jag fattar ju att jag ska gå in i wifi-inställningarna, men se'n då? Hur vet jag vilka siffror jag ska mata in i alla rutor - förutom ip-adress så ska man tydligen fylla i standard-gateway, nätmask, dns1 & dns2...
Jag vet inte ens vad jag ska skriva för ip-adress?

Snälla hjälp!

Antal svar på detta inlägg: 9
Måste du ha wifi aktiverat? Jag har oxå Android,men stängt av wifi!

Kanske har jag missuppfattat dig?
Närjag ställde in min telefon för det trådlösa så använder jag samma uppgifter som när jag kopplar upp mig med en dator trådlöst.

Samma SSID och samma lösenord och då ska ipadressen kännas av.
Så fungerar det på min android telefon. Fungerar även så på mina andra produkter som jag har på nätverket.
Thomas2; Ja, alltså jag vill surfa på mitt eget nätverk istället för på 3G när jag är hemma i lägenheten.

sofus; Det funkade fint första gången, så jag måste ju ha gjort rätt... Men inte längre. Jag har såklart provat att starta om telefonen, till ingen nytta. Jag har läst nånstans att problemet kan bero på att routern vill byta ip-adress lite då och då, och att telefonen inte klarar av det. Därför ska man tydligen använda en statisk ip-adress istället för en dynamisk, om det nu är det som är problemet... Men jag vet inte hur man gör?
Annons
Ja Ja då förstår jag. Det finns säkert dom som kan detta bättre än jag.
LindaW , starta om routern

det är den som levererar internetåtkomsten, inte din IPadress på Androiden

och börja om som du gjorde första gången det fungerade.
Göcke; Har redan startat om både det ena och det andra här hemma, och det hjälper inte. Under mitt googlande på ämnet har jag fått en del indikationer på att det här inte är helt ovanligt, tydligen är det en del androidtelefoner som inte gillar att routern tilldelar dynamiska adresser.

Så då får man rådet att tilldela telefonen en statisk adress, och att enklast ska vara att "gå in i routern och låsa telefonens mac-adres". Jamen eller hur liksom!? Men hur gööör man då, det är det ingen som kan svara på... Alltså med min begränsade erfarenhet så riskerar man att jag helt sonika skruvar isär routern och börjar pilla i den när man ber mig "gå in i den". Nu överdriver jag såklart lite, men jag blir så himla frustrerad när folk tror att man fattar precis vad de menar när de slänger sig med en massa coola termer.

Därför vänder jag mig hit, till det enda forum där jag lyckats få hjälp på vanlig svenska. Hoppas nån kan hjälpa mig, jag vill verkligen fixa det här. Jag är inte rädd för att prova, men jag sätter inte gärna igång och ändrar på inställningar när jag inte alls vet vad jag håller på med, riskerar ju bara göra problemet ännu värre...
LindaW, du gör rätt att ta det lugnt, och inte förhasta dig.

för det första , så komuniserar din telefon via wifi även när den som du säger inte når internet, din router delar ut en dynamisk IPadress.
som du borde kunna se i instälningarna.

IP adressen skall börja på 192.168.x.x
och är du osäker så kan du får värdena på en dator som når internet. mm
Genom att använda komandotolken och skriva
ipconfig

ett värde liknande detta bör du då få
IPv4-adress . . . . . . . . . . . : 192.168.1.5
Nätmask . . . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Standard-gateway. . . . . . . . . : 192.168.1.1


Skärmen Avancerade Wi-Fi-inställningar

Wi-Fi-policy

Här anger du om och när Wi-Fi-anslutningen ska kopplas ned (viloläge). Om viloläget inaktiveras ökar batteriförbrukningen.

Mac-adress

Mac-adressen (Media Access Control) som används i telefonen när du ansluter till Wi-Fi-nätverk.

IP-adress

Den IP-adress som tilldelats telefonen av det Wi-Fi-nätverk som telefonen är ansluten till (såvida du inte har angett en statisk IP-adress för telefonen i IP-inställningarna).

IP-inställningar

Om du markerar alternativet Använd statisk IP kan du manuellt ange IP-adress och andra nätverksinställningar i IP-inställningar istället för att använda DHCP-protokollet då nätverksinställningar anges av själva Wi-Fi-nätverket.
*segerdans*
Haha, nu har det visat sig IGEN; Internetstart har världens bästa forum!! Tack snälla söta Göcke, jag använde din information, knappade lite på datorn och lite på telefonen, och vips! så hade jag gett min telefon en statisk ip-adress - alldeles själv!! (fast med fantastiskt bra hjälp härifrån då förstås) Stolt som en tupp tog jag se'n även hand om att fixa samma sak på sambons telefon, gissa om han blev imponerad...

Alldeles lycklig nu. Inte heller gör det ont att Sverige vann mot Holland ikväll, kul!!
till dig.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem