Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Firefox + Babylon

Firefox + Babylon

Fick en uppdatering av Firefox 8.0.1. Samtidigt ,men oönskat, följde det med ett tilläggsprogram som kallar sig för Babylon. Det är en sökmotor, typ Google, och tar helt sonika ensam över startsidan och lägger in en egen verktygslist i överkant av sidan. Den var svår att bli av med. Det blev att avinstallera firefoxen för gott, tillsammans med ett eget program som den lagt i programmappen. IE är ju inte sämre, så det går bra utan firefoxen i fortsättningen.
Antal svar på detta inlägg: 11
Sidor: 1 2 Nästa »

Nilho!

Det är vanligt att det smyger in program och startsidor som man inte önskar.

Man måste läsa på och kolla innan man klickar OK.
Många är nog för snabba. Här har ni en "leiake".

Men efter många år i branchen så har jag lärt mig lite.
Nu sitter jag bara och väntar på nästa blåsning.

Den kommer. Bara den inte blir för dyr.
Det var en automatisk uppdatering av Firefox! Det var bara att som admin. att godkänna den. Det fanns ingen anledning att misstänka någon räv som lurades. Det blir att placera den i karantän till vidare!
Annars fins det ett översättarprogram som heter Babylon som är ganska bra
Annons
med stor sanolikhet fanns babylon instalerad innan du uppgraderade
Göcke! Nog ser jag skillnad på InternetStart och Babylon som startsida. Babylon kom samtidigt med uppdateringen. Jag har haft InternetStart som startsida men efter uppdateringen var den ersatt med Babylon och ytterligare en bred verktygslist från Babylon med bl.a en iögonfallande amerikansk flagga ( strips and stars).

Jompe! Helt rätt det fanns översättningsprogram och mycket mer med. Men ingen kan gilla att ett oönskat progam, typ alienware, vill styra och ställa efter behag i datorn.
men snälla... När man klickar OK på uppdateringen så kan man även klicka bort erbjudandet om Babylon.
Skulle man ändå råka få med sig eländet är det bara att klicka bort den menyn eller avinstallera det.
Gjorde exakt samma uppdatering för någon vecka sedan. Lycka Till!!
Nilho , jag har nu instalerat FF uppgraderingar på 40st maskiner från 7 till 8.01 inte en enda av dem har lagt till någa extra tillägg som jag inte har bockat för själv.

Jag är med andra ord säker på att du missade något
precis som Topnotch nämner.
OK! Jag får väl då rentvå Firefox för tilltaget att smyga med skräprogram som Ask, Babylon eller My Web etc. De är svåra att helt bli av med. Även efter att man tror att man blivit kvitt dem, så dyker deras ikoner ofta upp i adressraden.
Ex. Ni som har haft Babylon, men avinstallerat den, klickar ni på "förstoringsglaset" i adressraden så finns förmodligen ikonen kvar där. Jag har i alla fall kvar "Search the web (Babylon), Ask, Bing och Google. De är normalt osynliga så man vet kanske inte om att dom finns där. I fönstret som faller ned så finns de i raden "Lägg tll", men där finns ingen ruta "Ta bort". OS är Vista.
Har du kollat i kontrollpanelen om det ligger där. I så fall kan du avinstallera det där
Nilho... Vilket OS har Du? Windows 7?

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem