Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

NTFS-Fat32

NTFS-Fat32

Jag körde en rensning med Smart Defrag 2. Och då fick jag se att datorns filsystem är NTFS och den externa hårddisken är filsystemet Fat32. Senaste gångerna har det misslyckats att spara ner hårddisken på den externa.

Datorn är AZER ASPIRE M5100.
Antal svar på detta inlägg: 10
http://goo.gl/QeCYs

troligen filstorleken som spökar
eftersom bengan har använt ett defrag program, så kan man mistänka att filallokeringen har blivit korrupt. (Wackos länk ..)

eftersom det är en extern disk med FAT32 , så ta och testa den externa disken i en annan dator, går den att läsa och går den att spara till??
prova köra
chkdsk ?: /f

byt ut frågetecknet till den externa hårddiskens bokstav, det skulle jag börja med eftersom du kört ett defrag program, så kan det vara defrag programmet som spökat till det
Annons
Det finns över 200 GB kvar på den externa hårddisken med Fat32. Men efter vad jag har förstått så kan inte Fat32 ta emot större filer än 4 GB. Felmeddelandet jag får är att filen inte kan hittas samt en felkod Ox800 70002. Har googlat lite men osäker på om jag verkligen hittat något. Omformatering verkar kanske som en bra ide.

Tack Wacko för tipset.
En undran varför säljs externa hårddiskar med Fat32 eftersom dom senaste OS:en tydligen använder NTFS.

Hårddisken inköptes för knappt 2 år sedan och har fungerat bra fram till för 2 månader sedan.

Tacksam för fler tips.
det förändrar en del hur har du det med rättigheterna att skriva till den externa ? kan du öppna och läsa filerna ? eller blir du nekad ?
bengan , vad får dig att tro att det är en fil med större filstorlek som är boven, har du försökt att spara en film på disken??

bengan , svaret finns i länken Wacko länkar till.
att det skall vara bakåtkompatibelt
Tack, nu har jag lite att pula med i morgon.
Hej bengan.

Jag hade problem med min externa hårddisk ett fler tal gånger när den var ny, vilket ofta resulterade i en massa förlorade bilder och annat som jag sparat. Jag ville så gärna ha NTFS format på det. Men jag fick reda på senare att det inte var så bra att ha NTFS utan att jag var tvungen att ha det nya formatet exFAT för att jag skulle kunna spara större filer.

Detta hittade jag på internet:

"Microsoft has released the exFAT file system with Vista SP1. This file system that previously had been rumored to be released with the original Vista is finally available to the public on a wide scale. This article will explain what issues with FAT32 that exFAT fixes. Surprisingly to many people, exFAT even may be better than the much loved NTFS in some circumstances.

FAT32 is the file system with which most windows users are most familiar. Windows first supported FAT32 with Windows 95 OSR2 and has increased support for it through XP.

FAT32 has multiple issues that modern systems can experience:
- By default windows systems can only format a drive up to 32 GB. Additional software works around this issue. When formatted at these bigger sizes, FAT32 becomes increasingly inefficient."
Hejsan, nu har jag kollat lite. Har kört en felsökning på hårddisken fanns inget fel.
Har laddat in stora fotofiler manuellt och där var inga problem.
Kan läsa allt som är inlagt på disken.
Det slutar fungera när datorn läser in skuggkopian.

Har inte formaterat och defrag programmet har jag haft i nästan 2 år.

om det är volume shadow copy som inte funkar , kanske detta hjälper


http://www.gbdata.co.uk/site/2010/06/29/the-device-is-not-read
y-volume-shadow-copy-issue/

http://alturl.com/ykt9z

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem