Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Hittar inte hårddiskarna

Hittar inte hårddiskarna

Jag stängde av en stationär data och efter ca 6 timmar skulle jag starta den igen, men då hittade den inget operativsystem, satt i Win XP skivan, då hittade den ingen hårddisk, det sitter 2st 250Gb IDE-diskar i den, någon som har någon idee på vad det kan vara? annars skrotar jag den och ställer dit en annan
Antal svar på detta inlägg: 6
Kan du kolla i BIOS om hårddiskarna finns där? Du har väl ingen gammal dator med diskett-enhet och glömt att ta ut disketten?
Dom finns inte i BIOS heller, ingen diskett i heller, det är en Siemens Workstation på 2,3 Mhz tror jag, den har gått dygnet runt i många år, bara p´recis startat om den vid uppdateringar och så har den vilat något dygn då och då
Om inte någon av diskarna syns i bios så kan det bero på att IDE kabeln har lite glapp kontakt på moderkortet och kanske även i hårdiskarna. dra loss kabeln helt och tryck tillbaka den sen ordentligt både på moderkortet och hårddiskarna eventuellt byt kabel.
Det gör du klart när datorn är helt strömlös alltså dra ut strömkabeln ur datorn eller vägguttaget

/deda

Annons
Ok ska testa det senare hör av mej om hur det går
Woow, jag bytte kabel till hårddiskarna och dammsög den lite så gick det gamla liket igång igen, en riktig trokänare, tackar så mycket
Skönt att du fick igång diskarna

Ibland så kan det faktiskt vara så enkelt att det bara är lite glappkontakt som spökar till det


Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem