Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

För många flikar ger blåskärm

För många flikar ger blåskärm

Om jag lägger upp en rad flikar; 5 a 6 eller fler, ur en bildtung site som t.ex aftonbladet, så leder det ofta till att datorn slocknar och ger blåskäm med en följande omstart. Jag misstänker att ram- eller grafikminnet är för litet.
Os är Vista, minnet 2GB, grafik Nvidia 8400m G 128 MB. Några fler här på IS som får problem när man lägger upp lite för många flikar som man senare avser att beta av successivt.
Antal svar på detta inlägg: 14
Sidor: 1 2 Nästa »

Nilho, det låter som en begränsning i din dator
blåskärm låter mer som att något går varmt eller ett minnesproblem
2Gb är rätt lite idag.

testa att tömma webhistoriken, ifall det är en korrupt sådan.
och kontrolera hur stor diskutrymme du har tilldelat för det.
Nilho:

Jag har liknade problem som dig. Jag kan lägga upp kanske 7 flikar, sen tar det inte lång tid innan grafikdrivrutinen hänger sig. I mitt fall så startas den om igen, men efter några sekunder så krachar datorn helt och jag får "blue screen"..

Jag har en HP Pavilion dm1:

Processor: AMD Dual-Core E-450 processor 1,65 GHz
Minne: 4 GB DDR3
Hårddisk: 500 GB (5400 rpm SATA)
Grafik: AMD Radeon HD6320M (Upp till 1,92GB)
Skärm: 11,6" BrightView bildskärm (1366x768)
Nätverk: WiFi-N, Gigabit LAN, Bluetooth
Övrigt: Beats Audio, HDMI, VGA, Kortläsare, 3XUSB 2.0, HP CoolSense, HP QuickWeb, HP ProtectSmart, TrueVision Webkamera, USB 2.0 (3st), Kortläsare
Batteri: 6-cells litiumjon
Färg: Charcoal gray
Operativsystem: Windows 7 Home Premium 32-bit

Jag undrar om grafikdrivrutinen är buggig eller liknande? För min dator borde väl åtminstone klara av att ha 7 flikar öppna samtidigt?

Ett annat problem som jag har: Ibland så undrar jag om datorn får tillräckligt med ström ens? Om jag har mycket saker igång på datorn, och drar ut sladden till laddaren så kan datorn också krasha, ungefär som att strömmen från batteriet inte skulle räcka till på samma sätt som den får ifrån laddaren?
Jag har aldrig fått blåskärm hur många flikar jag än har öppnat och har betydligt klenare dator än er. Intel Inside, Överhettning är ett känt AMD problem....................
Annons
Öppnade 16 flikar ingen blåskärm, tunga flikar :AB, Expressen ,DI och liknande har upp till 8 Mbits Adsl bredband
Emans:

Det är precis det jag menar.. Min betydligt mycket slöare dator som jag hade innan klarade av att öppna och spela upp typ 10 youtube-klipp samtidigt.. Visserligen så laggade det rejält då, men den klarade ändå av det utan att krasha.
Sen kan man säga vad man vill om processorer. Intel eller AMD.. Fast alla Dreamhack-nördar verkar ju vara AMD-kåta, och spelnördar bör väl veta vad man ska ha för processor?

Vad jag har hört om Intel så betalar man bara extra för det "fina" namnet? Ungefär som med kläder. Fina kläder är dyrare, bara dom har rätt logga. Sen så spelar det ingen roll om kläderna kommer från samma fabrik som tillverkar billigare kläder också, bara loggan är den rätta.
Nilho det låter troligast som ram fel eller överhettning, när rengjorde du datorn på damm sist?


Fajjer Ditt batteri till din laptop är tyvärr slut om det bara händer då du drar ur laddaren, kan vara ett fabrikationsfel om datorn är ny.
Jag har just gjort en ny test. Efter 8 flikar från olika siter så slocknade datorn med blåskärm. Datorn kändes då inte särskilt varm. Körde samtidigt aktivitetshanteraren och resursövervakaren; av tillgängligt minne på 2 GB var då ca. 1,88 GB utnyttjat.

Dator: Laptop Asus Z53Sseries, 4 år gammal.
Processor: Intel Duo T5250, 1,50 GHz.
Ram: 2 GB.
Diskar: 2 st, 67 GB + 37,8 GB.
Skärm: 15,7´.
Mobil anslutning, Telia.

Efter omstart meddelar prog. Spybot-Search... att det har upptäckt att en viktig registerändring har skett;
Category: Session manager
Change: Value added
Entry: BootExecute
New data: autochech autochk *\
Man har nu att välja om man skall godkänna eller vägra registerändringen??
har du haft blåskärm, rekomenderar jag dig att köra checkdisk
det är förmodligen det spybot vill göra
Jag skulle stänga av automatisk omstart vid fel. Då kan man iaf få en felkod och leta därifrån.Stäng av via systemegenskaper.
Lycka till.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem