Tisdag 16 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Laptop startar ej

Laptop startar ej

Hej,
En laptop ACER Asphire 5710Z som plötsligt inte startar upp. Den är bara ca 3 år gammal och inte mkt använd. Lampan i startknappen lyser och det hörs ett surrande ljud, som att hårddisken vill börja jobba, men sedan lägger den av.
Ingen bild på skärmen. Någon som vet? Är det lönt att lämna in den?
OS är Vista.
Antal svar på detta inlägg: 6
Dyrt att lämna in laptop för felsökning. Syns det absolut ingenting på skärmen? Normalt brukar man se lite från BIOS under uppstart. Den läser in från ROM. Syns inte det så är det troligtvis skärmen som inte funkar. Prova med att trycka F8 och ta dig till felsäkert läge. Funkar det så finns det hopp.
Lycka till.
Sätt i batteriladdaren och se om någon lysdiod för laddning lyser.
Om inte. Kolla om batteriladdaren ger spänning.
Ger den spänning så lirka med kontakten i datorn, OBS inte våldsamt. Min hade kontaktproblem inne på moderkortet så jag fick plocka ner och löda fast kontakterna på moderkortet. En gammal ACER 1300 och den fungerar bra numera som du ser utan batteri, floppy & DvD läsare.
Tack för tips, men inget syns på skärmen. Det bara surrar till sen lägger uppstarten av. Laddningen är okey. Det lyser i startknappen.
Annons
strömbegränsningen träder i kraft
orsaken måste följas upp
om det syns nåt på skärmen från bios eller inte vid uppstart är väl mer en inställningssak. Så är det på mitt moderkort att jag kan stänga av allt sånt men bios ska man ju kunna komma in i ändå.

Ett surrande ljud? det är inte cpu fläkten som hörs? på dom flesta laptops så brukar det vara en separat lampa för hårddisken och då hårddisken jobbar brukar den blinka eller växla färg,


jag kollade just på en manual för din dator du har en särskild lampa för hårddisken.

F2 för att komma in i bios kommer du dit då kan du åtminstone se om datorn hittat hårddisken. Det skulle jag börja med att kolla
ta ur laddkabeln ur datorn
ta ur batteriet

tryck onknappen under tiden du sätter i laddkabeln i datorn

går den igång då?

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem