Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Starttrög

Starttrög

Hej!
Min dator har blivit väldigt trög när man startar den. Jag misstänker att det är en massa program som ska starta. Hur gör man för att rensa och vilka program måste vara kvar?
Antal svar på detta inlägg: 19
Sidor: 1 2 Nästa »

Vilket operativ system har du? Vanligaste som man brukar börja med är Disk defragmentering på vista och windows 7:

Start > Kontroll panelen > System och säkerhet > Administrationsverktyg > Defragmentera Hård disken.

Du kan köra:

Kontroll panelen > System och säkerhet > Administrationsverktyg > Frigör diskutrymme också utan fara.

Sen är det ju alltid frågan om hur gammal datorn är för efter ett par år så börjar datorn sega ner sig ordentligt, efter alla program man lagt in och tagit bort. Då kan det löna sig att formatera om datorn helt.
windows xp då?
Klicka dig in via utforskaren till hårddisken C.
Klicka med höger musknapp och välj egenskaper.
Klicka sedan på fliken verktyg och sedan defragmentering.
Starta sedan en defrag.

Sedan för att rensa??
Välj till att börja med om du har en massa onödiga program eller om du kan avsintallera några.

Ladda hem CCleaner och installera.
Kör en registerstädning. Spara dock en backup när frågan kommer.

Du kan även välja från CCleaner vilka program som skall starta upp, men det kan ibland vara svårt att veta vad som är vad
Annons
Hej!
När man startar datorn vill man ju inte starta alla program som ligger i datorn.
Vilka program måste man starta med och hur rensar bort dom andra?
Hej igen!
Jag har windows 7 och jag har rensat diskutrymmet men den är fortfarande starttrög! Datorn är 1 år.
loket55!

Rensa ingenting i din dator. Den har gott om plats. Typ hela universum.

Du spelar på ATG har jag förstått. Där är det trögt. Väldigt trögt. Minst sagt.
Jag har nya grejer i min dator men vad hjälper det.

Har du märkt av samma sak.??
i princip behövs inga program starta upp med autostart, förutom virusskydd.
svårare än så är det inte.
Klicka på Windowsikonen nere i vänstra hörnet och skriv msconfig i sökrutan. Klicka därefter på autostart och avaktivera allt du vågar.

När du ändå har msconfig öppet så klicka på systemstart och klicka i "start utan grafiskt gränssnitt". Starta om maskinen.

Lycka till

Ett tips är att skaffa en SSD och lägga operativsystemet på, det är som natt o dag jämfört med hårddisk.
Gjorde so du sa JonahHex och det blev en snabbare start, men vad betyder det rent praktiskt?

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem