Torsdag 25 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Bluffmail

Bluffmail

Nån mer än jag som fått mail från denna adress? pedroa.flores@via.mx

Det var nåt om att jag hade nåt fel på datorn och det var ett bifogat textdokument. givetvis så öppnade jag inte dokumentet utan spärrade avsändaren med en gång och skickade tillbaka mailet.

Har sökt på Google men ej fått napp. Vem eller vad är detta för skummis?
Antal svar på detta inlägg: 16
Sidor: 1 2 Nästa »

Förmodligen bara en helt ovetande datoranvändare som blivit kapad och sedan används hans/hennes mailadress för att spamma.
Fast iofs så behöver man inte ens kapa folks datorer för att skicka mail från dennes mailadress.. Man kan välja vilken mailadress man vill, för den är inte på något sätt skyddad..

Det enda man kan lita på är att spana in mailets källkod och kolla vilken IP-adress som skickade mailet.

Om jag skickar ett brev så kan jag ju skriva dit vilken avsändare som helst. Det fungerar likadant med mailadresser. Jag skickade ett mail på skämt med mailadressen narkotikaroteln@polisen.se och skrämde en kompis för några år sen. Det var roligt..
Får man ett mail där det står att man fått något fel på datorn så ska man inte öppna den för att kolla IP nummer ens, jag vet folk som fått sina datorer genom kollade eftersom du ger dem tillstånd när du öppnar mailet. Hur kan någon i ett annat land veta att du har fel på datorn?
Annons
Fajjer..
Märklig "humor"....
Jag snokar överhuvudtaget inte i var konstiga mail kommer ifrån, dom behandlas med "Töm mappen borttaget" direkt...
Fajjer.
Hur kan man se ip-adressen på ett inkommet mail. Jag använder Microsoft Outlook. Jag har vid ett par tillfällen behövt veta IP-adressen.
Det undrar jag oxå, jag har Incredimail och ser inga IP nummer alls.
I Outlook :

högerklicka på mailet
välj Alternativ för Meddelanden
och längst ned så får du en ruta
internet rubriker
Man har ingen nytta av Ip-nummer. Dom är hemliga så när som på orten man
bor på och lite annat. Meningslöst.

Om man hö-klickar i mailet och "Visa källa" så får man fram en massa "bla.ha".
Där kan man leta, men troligen är IP-numret kodat.Glöm detta.

Kolla ert eget IP-nummer så fattar ni grejen. Man får inte veta något. Knappt.

adressen raderad

Betala inte 40:- för detta är ett bluffprogram. Det finns gratis på nätet


Bluffmail och bluffprogram är populära.
er egen ipadress som vi ser den kan ni se här på IS under fliken dator.

annars så är det ingen vits med att jaga ipnummer
många av er får dynamiskt tilldelade sådan , så att jaga dem är onödigt

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem