Tisdag 16 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Betala med mobilen

Betala med mobilen

Jag tittade på Swedbanks demo. Det är mycket man kan göra med mobilen i
framtiden. Man kan t.o.m sitta på "toan" och köpa aktier. Det är lite främmande
för mig än så länge, men man kanske skall prova.

Hur som helst så verkar det väldigt smidigt att betala med "fonen" som Göcke
kallar den.

Har skaffat nödvändiga prylar och koder så jag kan börja testa förhoppningsvis inom en vecka, när jag har övat upp mig.

Undrar om det finns någon affär i Mariestad som har grejer så man kan prova.

http://tinyurl.com/7hy32qz


Antal svar på detta inlägg: 23
Sidor: 1 2 3 Nästa »

Visst kanske det är bra men det kan skapa onödiga köer, var själv på affären här i söndags förra veckan och skulle handla lite innan jag skulle jobba. Före mig står ett par som handlat lite, kvinnan drar sitt kort och kassan piper till inga pengar. Hon ber då sin make att dra sitt kort det piper.

Samtidigt har hon sin Iphone i handen och knappar frenetiskt, på de små "knapparna" på skärmen. Efter ca 10 minuter säger hon "Så då" tar fram sitt kort och drar det fungerar summan 85:-

Vad jag förstår så har hon kopplat upp sig via mobilen till sin bank och fört över pengar från ett konto till det som kortet är kopplat till. Jag har själv bank app på min mobil men det använder jag endast för att kolla ifall jag har pengar innan jag går in på affären.
Risken är väl bara den att tryyYYCCCCCKa fel när man sitter på Toa
Bandit!

Jag trodde detta nya system skull motverka köer men ibland blir det som du säger.
När det blir sådant strul så skall den som felat ställa sig sist i kön och börja om från
början. Alla i kön skall ju inte behöva lida för att någon inte kan sköta sin pengar.

Något som retat mig är gamla"damer" som skall betala med jämna pengar. Då
står dom och rotar i det dragkedjeförsedda facket på sin plånbok och letar efter
småpengar som inte finns längre.
Annons
Ingegärd!

Man skall nog inte köpa aktier om man har förstoppning.

Man kan köpa Atlas-Copco. Dom jobbar med tryck. Man köper för 100:-/st och säljer när dom har rasat till 25:-/st, för då har man fått diarre.
Jag tycker det allra värsta är när någon framför mig i kön inte tar fram pengar eller sitt kort samtidigt som kassörskan slår in varorna, först när hon talar om vad allt kostar så börjar man leta efter sin väska innanför kappan, och sedan efter börsen.

Alla vet väl att de skall betala, och nog kan man väl förbereda sig lite för att inte alla bakom skall behöva vänta
Och varför har ni sån brådska. Ta det som en liten andhämtningspaus. Ni hinner det ni ska ändå. Gör några andningsövningar istället för att stressa upp er.
andningsövningar...
Ja, då får man alltid tid över till att andas, om än något stressad...
Jag upplever att oftast äldre damer gärna letar efter så jämna pengar som möjligt ur sin portmonä och detta tror jag förgyller deras tillvaro att få känna sig till lags... gulligt tycker jag...
Hämtade min nya smartphone på ICA-posten kl 14:00. Nu är klockan 22:00 och
jag har inte ens kommit in på mitt mail-konto. Jag fick fixa ett nytt. Det tog 2 timmar, minst. Lösenord platsade inte.

Det här med pekskärm och allt nytt är svårt. Det är faktiskt svårare än jag kunde
ana. Hade jag vetat det så hade Telia haft den telefonen i sitt lager en stund till.

Jag är inte ledsen. Det är bara förnamnet.

Menyn var engelsk när jag fick den. Hade jag inte haft Google, så hade den fortfarande varit engelsk, men nu är den svensk. Puh!!

Det följde med ett års gratis surf. Den koden var 16 siffror lång. Efter ett par
timmar så fick jag till det efter minst 50 försök.

Vill ni ha tidsfördriv så köp en smartphone och nervlugnande tabletter.



Köper hellre ett pussel än en smartphone Leiake, trodde inte du skulle gå på något sådant
north!

Just nu håller jag på att installera Bank-ID i mobilen. Instruktionerna är något så
där men inte riktigt pedagogiska så det hakar upp sig ibland.

Man måste vänta tills mobilen hinner med. Den är inte så snabb som min dator.
Dessutom är mina fingrar för stora för denna leksak. Ångrar jag inte köpte en
Ipad istället att leka med.

Tangentbordet är helt enkelt för litet. Det tar evig tid att konfigurera lösenord och koder. FEL! FEL! står det varje gång.

Men nu har jag gett mig"f-n" på att fixa detta mysterium. Hoppas bli klar innan midsommar 2013.

http://tinyurl.com/3z8srdm

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem