Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

Windows PowerShell Modules

Windows PowerShell Modules

Fick in detta på startmenyn efter dom senaste uppdateringarna til Windows 7. Vad är det för nåt? Öppnar jag det så ser det ut som cmd (kommandotolken). Kan man avinstallera det? Finns inte i programmenyn, bara i Winsxsmappen och då bara som genväg.

Ser inget användningsområde för detta så jag vill bli av med det.
Antal svar på detta inlägg: 19
Sidor: «1 2

Ja jag har gett upp. Kan inte hitta uppdateringarna, kan inte plocka bort mappen eller genvägarna. Försökte med att ändra ägarinställningarna men det gick inte. Kanske jag gjorde fel?

Hade inte med patchprogrammet att göra heller.

Nu får det ligga där det ligger. Kommer aldrig att använda det iallafall.

Tack till alla som försökt hjälpa till.
JonahHex , du brukar inte ge upp

PowerShell kan finnas som genväg under Windows Tillbehör
under den så kan du ha två genvägar
en till själva kommandofönstret och ett till programeringsfönstret.
detta är grunden i Version 1
vilken vesion du har kan du se genom att högerklicka på länken och välja egenskaper där under finns det flikar som ger dig vesionen mm.

v1 har jag kollat att det är Kb928439

den finns under visa instalerade uppdateringar.
WindowsPowerShell(TM) 1.0 (KB928439)
eller (KB923569)

i länkkatalogen har du
Windows PowerShell ISE
Windows PowerShell

jag kan tänka mig att detta läggs till om man ha en NAS med linux och kanske andra program som gör backuper mm.

v1 & v2 kan även finnas för XP/Vista/W7

det man får med själva Shell-et är unixliknande kommandon typ ls / ps osv

Windows 7 Service Pack 1 & PowerShell V3
KB2506143
Hej Göcke!

Tack för att du tror på mig.

Nej jag brukar inte ge upp men när kunniga människor ger mig exempel på exempel på åtgärder och jag inte hittar nåt av svaren på datorn så blir jag trött på allt.

Sen mitt i alltihop så slutade Windows update å fungera. Detta kunde jag emellertid lösa genom en nerladdning av en batfil som återställde Windows update så nu funkar det igen.

Har inga av dina úppdateringar på datorn så Windows PowerShell måste ha kommit in vid nån installation av något program. Frågan är bara vilket?

Har kollat egenskaperna på Windows Powershell och det är version 1.0 som jag har. Windows PowerShell mappen skapades tisdag, 14 Juli 2009 klockan 6.52 så det har funnits på min dator ett tag. Varför det helt plötsligt dök upp en genväg på startmenyn efter en uppdatering vet inte jag.



Annons
förmodligen så användes den vid en uppdatering och därför så fick du en genväg extra.

du kör windows7 ultimat eller ?? 32/64 ??

varför jag frågar är att man kan stänga av funktionen som tjänst om jag inte mins fel,
minnet börjar svikta i allt brus.
Jag kör 32 bitars.

Ah!!! Stänga av tjänster å funktioner. Nu vaknade jag igen haha.
Tilläggas skall att det är Ultimate jag har.
Ingår tydligen som hjälprogram i office 365 och säkert i openoffice men inte alla
delar.Har du testversionen av Office365 så ta bort den och se vad
som händer.Men har den inte skadligt verkan så varför bry sig.
Nu är jag nog helt på det klara med att PoweShell instaleras med i
windows NET Framework och att det inte finns någon enskild KB för att avinstalera PowerShell v1, så har ni powershell funktionen så låt den vara.
Det var ju skönt att du bringade klarhet i frågan Göcke.


Sida:
« 1 2


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem