Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Dator och internet

PDF fil

PDF fil

Hejsan! Jag ska skicka några worldfiler till en myndighet men dom kräver pdf-filer.

Hur gör jag för att omvandla.

Bengan.
Antal svar på detta inlägg: 9
Hej,

Om du säker på nätet "word till pdf" får du upp massvis med länkar till onlinetjänster som gör detta.
Denna tjänst har jag testat någon gång och verkar funka OK.
http://www.zamzar.com/

Det finns också program du kan ladda ner och göra det lokalt på datorn, ex "cute pdf"

Har du Microsoft office 2007-2010 så kan du spara ner i pdf direkt därifrån.

Har du world 2007 eller 2010 gå bara upp i vänstra hörnet klicka där sen spara som där står pdf
Tack för tipsen, problemet är att filerna är skannade till dator och mejlade till mig.

Wacko, dom programmen där blev jag osäker men tolkade det så att skriver du i något program så kan du konvertera direkt.
Annons
Det går utmärkt att använda senare versioner av Word eller om du inte har det så finns den funktionen i Open Office också. Eller om man inte har något sådant program kan man använda ett program som installerar sig som en skrivare, t ex Nitro PDF reader 2. I det programmet, som är gratis att använda, kan man bland annat också göra tillägg till dokumenten manuellt. Det kan laddas ner från http://www.nitroreader.com/download/
Har själv cute PDF, när man installerat det på datorn så hittar man det under skrivare/Enheter. Då är det bara att göra följande, man väljer det dokument man vill göra till PDF, väljer Arkiv > Skriv ut.

Innan man skriver ut så väljer man cute PDF och "skriver ut" då får man en fråga vart man ska spara PDFn och sedan är allt klart.

Cute PDF är gratis det oxå.
en inskanad sida är en bild ,
den kan köras genom en textigenkänningsprogram
( OCR ) och ut av det är en redigerbar text.
inget av dem är en wordfil om de inte har klistrats in i ett word-dokument.

så om det har kommit som bilaga i ett mail eller inte, är inget problem.

så var ligger problemet.
någon har snurrat till det och gör det svårare än det behöver bli.

alla tips som kommit in hur man omvandlar en fil till PDF formatet fungerar.

det är alltså inga problem
endera så klistar ni in innehållet i en word dokument och sparar det i pdf eller så skriver ni ut det till en fiktiv pdf-skrivare
som nämnts här , allt hänger alltså på vad ni har för program i datorn för att skapa pdf-sidan från orginalet.
Jag hade inte något program i datorn för att göra detta. Har nu laddat ner tomasc tips och det verkar fungera. Ska senare prova om det fungerar att ladda upp till myndigheten.

Tack för att ni bryr er.
Bengan.
Har du inget orbehanslingsprogram så ladda hem OOO, (openOffice)
den är det i särklas mest innehålsrika programsviten av alla gratisprogram som finns.
http://www.openoffice.org/sv/
tomasc program "nitroreader" fungerade utmärkt och lätt att använda så nu är myndigheten nöjd.

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem