Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Bedrägeriförsök?

Bedrägeriförsök?

Jag har annonserat ut möbler på Blocket och har där fått svar från en som vill göra affär. Han kommunicerar på engelska och vill betala via Paypal och påstår att en bekant ska hämta möblerna. Nu ber han om mina fullständiga namn- och adressuppgifter, mobilnr samt något som kallas Paypal account email address.
Känns verkligen suspekt.
Jag har inte ens Paypal och undrar dessutom varför inte den som hämtar möblerna kan betala kontant...

Någon som varit med om nåt liknande?
Antal svar på detta inlägg: 12
Sidor: 1 2 Nästa »

Ja. Det är ett bedrägeriförsök.
Ett vanligt förekommande på just Blocket. Omskrivet sådant. Bara att bortse ifrån.

Take Care!
blueId_1 !

Det är tydligen inget köksbord med fyra pinnstolar som du har annonserat ut.

Verkar var 1700-tals möbler. Du skojar med oss.
Nejdå, det är ett IKEA-bord med 6 stolar. Har varit i kontakt med Blocket och samma svar där, troligen en variant av "nigeria-brev".
Vad trött man blir...
Annons
blueId_1!

Först vill jag tillägga att ditt "nick" är jobbigt. Man måste kopiera det för att vara
artig när man svarar på dina "idiotiska" inlägg.

Med tanke på ditt CV, så är du inte helt borta.

Det "gladde" mig att "Topnotch" hörde av sig i din tråd. Jag trodde han var död.
"leiake" - Du är alltför vänlig. Använder Internetstart 24/7. Må Gott!
leiake, du är rolig du. Din artighet är ditt val, jag kräver det inte.
Med tanke på mitt "nick" så borde jag kanske inte ha misstänkt att det var fuffens på gång ang min annons, jag skulle nog ha skickat över både bankkontonummer och hemnyckel...
Det är mycket lurt på blocket. Jag annonserade ut en bil, på 2 veckor fick jag 4 svar, 1 var seriöst men så lågt pris att det var ingen mening med att svara. 2 st. var sms om intresse men jag skulle ringa ett telefonnummer, svarade inte. Det 4 var ett sms på engelska vilket även övriga var, men det här handlade om en syster som behövd en bil. Jag spårade telefonnumret till en Vodafone abbonent i England men kunde inte få fram något namn.

Bengan
Den här sidan ger dig svaret på scammers (internetskojare)
http://lurendrejare.wordpress.com/
Telomer!

Den listan var rätt färsk men är nog gammal ändå. Tyvärr!

Själv har jag åkt på ett par blåsningar. Dom var lite mer raffinerade och inte kopplade till "Nigeriabrev" utan till annat.

En gällde kreditupplysning. Man tvingades betala trots att det var gratis.
Den gången betalade jag 199:-för jag var osäker.

En gång var jag inne och tittade på andra människors bröstvårtor. Det kostade
399:-. Men jag använde ett bra knep, så jag slapp att betala den gången.

Ett annat var ett antivirusprogram som ville ha betalt 299:-. Men där hjälpte mig min
fabriksinställning.

En gång hade någon tagit ut 399:- på bankkortet, men när jag hotade med polisanmälan så
kom pengarna tillbaka efter en vecka. Insatta i Tyskland.

På 15 år har jag åkt dit några gånger men bara betalt 199:-. Många orkar nog
inte bråka som jag gör. Dom betalar hellre.

Det rätta är att betala först och därefter vidtaga rättsliga åtgärder om man
är rädd om sin kredit. Framförallt om man har eget företag.

Bluffakturor är inte roliga.
Hahaha ja dom försöker med allt. Det finns tydligen ingen hejd på uppfinningsrikedomen hos bedragare. Jag hade några möbler till försälning på Blocket. Jag fick ett mail från en som skrev på nån sorts svengelska. Jag svarade för jag hade ingen anledning att misstro köparen i det skedet. Men då kom det ett mail där dom hade diktat upp en story om tjänstgöring i Irak och svårigheter med att transferera pengar, bla bla bla bla bla bla ..:) Då fattade jag att det var fejk. Men en sak som man absolut bör göra är att kontrollera trovärdigheten på den typen av mail där det handlar om pengar. Det gör man enklast genom att ta kontakt med säljarsajten, i detta fall Blocket. Dom vill verkligen bli av med denna typen av bedrägeri, så dom blir väldigt tacksamma för alla anmälningar.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem