Fredag 19 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Access

Access

En relationsdatabas som kan ge gråa hår, men kan någon hjälpa mig med följande:
Jag har gjort en rapport utifrån en fråga. Sedan har jag summerat belopp i rapportfoten.

Sen har jag gjort en underrapport utifrån en annan fråga och summerat beloppet i rapportfoten.

Om jag nu vill addera dessa summor. Hur gör man då?

Om det behövs kan jag specifiera lite till.

Tack på förhand.

/Christer
Antal svar på detta inlägg: 5
Kan det finnas något här som hjälper dig..? http://office.microsoft.com/sv-se/default.aspx
Sussi: nä där fanns inte svaret på min fråga
Nu var det klart! Jag fixade det själv......
Annons
Christer ; vill du dela med dig av din lösning
Självklart.
Först öppnade jag rapporten i designläge
I verktygs-menyn tog jag en textruta. Lade in den i underrapporten. Högerklickade, egenskaper gick sedan till kontrollkälla. Klickade där och t. h finns en pil och "tre punkter"
uttrycksverktyg.
Öppnade "reports" sedan "alla rapporter" Letade sedan efter den rapport som hänvisar till huvudrapporten, och vilken textruta jag ville använda. Lade sedan till ett plusstecken och sedan klickade på den texruta jag ville använda i underrapporten. Klickade sedan på förhandsgransningen oh vipps så fungerade det.

Ni kan tro så glad jag blev.

De är alltid svårt o berätta hur man gör när man klickar o klickar och så helt plötsligt fungerar det. Hoppas ni förstår iaf

/Christer

Sida:
1


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem