Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Doftöverkänslig HELA ÅRET

Doftöverkänslig HELA ÅRET

Vill du lukta gott?

Deodorant, schampo, rakvatten, tvål, hårspray, hudlotion, tvättmedel, mjukmedel m.m. och är dofter som av många förknippas med att vara ren och fräsch. Produkter som alla innehåller bl a parfym.

Men dofter är inte en njutning för alla. Det som är en behaglig doft för de flesta kan vara stark och irriterande för den som har en överkänslighet mot dofter. Många blir mycket sjuka av pa...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 248
Sidor: «1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 Nästa »

Ehhh?

Jag verkar missat en hel del...^^

Kom ni fram till nåt när det gäller doftöverkänsliga eller?

???
Hej Bubben!

Jo då, vi är på gång att bilda ett nätverk och vi har även en hemsida, som vi håller på att få fram massor av material till.

Gott Nytt 2006 alla vänner här på detta diskussionsforum för
Doftöverkänslig HELA ÅRET.

Kom gärna igen efter alla helgdagar, så kanske vi kan snacka mer om hemsidan.
hej! Jag har själv denna sjukdom genom utredning via salhgrenska. Det är så tragiskt att folk vill ha det till att denna sjukdom är psykisk. Det är inte många personer i Sverige som har denna sjukdomen, endast 17% av befolkningen och endast 1% utav dessa får svåra astmaanfall. Tyvärr finns det inga botmedel mot denna sjukdom, utan man kan endast lindra med vanliga astma mediciner, typ ventolin och atropin. Jag har endast bricanyl i injektionsform. Trots att jag tagit min medicin måste jag bort från "lukten" annars utvecklar jag ett nytt astmaanfall. Många tror att det är dofterna som vi inte tål, men det är helt fel. Det är kemikalierna som vi reagerar på. Jag brukar fråga de som säger att det är psykiskt att svar på min fråga, att hur kommer det sig att jag kan må väldigt dåligt och få huvudvärk, snuva, andningsbesvär och till slut svårt astmaanfall trots att det inte luktar något. Det kan de inte, men det beror på att någon kan ha gel, spray mm som är luktfritt, men där kemikalierna härjar fritt runt i luften. Tyvärr så är det många människor i vår värld som är väldigt rädda för sjukdomar och vill då förklara dessa som psykiska. Det finns t om de som säger att om man är för negativ så får man cancer. Sorgligt men sant. Har själv jobbat inom vården men var tvungen att sluta för alla dessa "dofter". Jag vill passa på att fråga om du vet om någon förening om denna sjukdom? Annars har jag funderingar på att starta en. Vänliga hälsningar lotta
Annons
Här på IS i denna tråd verkar det endast vara kvinnor som får denna åkomma, hur ser det ut iRL, är det mest kvinnor som drabbas?
Kopierat från Fl-net

Britneys parfym kan skada spermier
Greenpeace har testat nio populära parfymer och sökt efter en kemikalie som misstänks hämma spermaproduktionen hos män. Kemikalien har hittats i flera av parfymerna. Av de nio testade så innehöll fyra höga halter av ftalaten DEP: Vanderbilts "Gloria Vanderbilt", Britney Spears "Curious", Jackpots "Anytime" och Diors "Poison".
- Det är fullständigt absurt att EU och kosmetikaindustrin tillåter produkter med DEP som misstänks kunna skada fortplantningsförmågan, säger Henrik Pedersen på Greenpeace.

Hej!
Vill inte tjata på något sätt, men någonstans på vägen har vi tappat greppet om vad som är viktigt/nödvändigt för oss.
Och varför ska vi smygförgiftas från olika håll?
Sägs det inte i parfymreklam ibland att en doft ska väcka lust? Det borde kanske vara varningstext angående fertilitet i stället.

L L
Utan att ha forskningsbelägg så "tror"jag att vår inre kemi gör att män/kvinnor drabbas olika av ej könsbundna sjukdomar.
En tid kan man dölja, även för sig själv, att man drabbats av något man helst förnekar. Vill egentligen inte veta hur det ser ut om 10 år.
Ja, jag vet bara få män, just nu.
Löften bör ju hållas.

Jag lovade någon att berätta om/när det hade blivit något av det här med ett nätverk för doft- och kemikalieöverkänsliga, SHR/MCS och andra närbesläktade sjukdomssymptom.

http://hem.passagen.se/shr-hyperreaktivitet/

Jag hoppas att du, som själv har dessa problem eller känner någon, hittar något intressant där om du finns kvar här.

Hälsningar
gamlan
Jätte bra att ni har fått upp en sida och så men det som är mindre bra är att den ser ut som en övergiven sida från typ mitten på 90-talet. Vilket inte ger ett speciellt serriöst intryck precis som adressen.
Tacksamma för alla tips som leder till förbättring!

Jag sänder dem vidare till den som sköter den biten. Vi är ju liksom nybörjare samtidigt som vi ser det inifrån så att säga.
Logga-förslag? Bättre namn osv.
gamlan
Har precis suttit o läst alla inslag på denna tråd.
Är själv överkännslig mot starkt pafymerade dofter men har inte SHR eller astma ändå är det jobbigt när folk doftar för mycket eller utrymmen som har besprutats med luktegott. Mina besvär är svår huvudvärk stickningar i halsen illamående, mår allmänt dåligt. Lite olika beroende på hur stark eller tung doften är. Har pollenallergi som visade sig för några år sen. Överkänslighet mot dofter parfym har jag haft sedan barnsben. Det har blivet värre nu av någon anledning.
Det jag vill ha sagt med detta är att visst finns det okunniga medmänniskor överallt även om man på sin arbetsplats berättar att man har de besvären så glömms det bort. Men de som är okunniga kan inte bli kunniga om inte vi informerar om o om igen. Se bara på fibermelogi, det är först nu som den klassas som en sjukdom innan var de som hade den "psykiskt sjuka".
Det är jätte bra att det finns en hemsida nu ska kolla in den.
Så bara fortsätt att informera det kan aldrig bli för mycket av den varan. Även om det i vissa öron låter tjatigt.
För det osynliga kan inte bli synligt om vi inte gör det synligt.
Ursäkta..men jag fattar inte ens vad symptomen blir om nån kommer brevid en med stark parfymdoft om man skulle råka vara doftöverkänslig.

Vad är det som händer då?

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem