Lördag 20 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Doftöverkänslig HELA ÅRET

Doftöverkänslig HELA ÅRET

Vill du lukta gott?

Deodorant, schampo, rakvatten, tvål, hårspray, hudlotion, tvättmedel, mjukmedel m.m. och är dofter som av många förknippas med att vara ren och fräsch. Produkter som alla innehåller bl a parfym.

Men dofter är inte en njutning för alla. Det som är en behaglig doft för de flesta kan vara stark och irriterande för den som har en överkänslighet mot dofter. Många blir mycket sjuka av pa...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 248
Sidor: «1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 Nästa »

Jag håller med dej gamlan
mycket av denna brist på förståelse är ju att man bara har ett eget ego att bry sig om.

Ingen som inte är drabbad kan sätta sig in hur det kan bli.
Det är ju bara så att man väljer inte tillfället att drabbas av det.
Så det är lugnt att inte sticka ut hakan för mycket.
För nästa på tur kan ju vara en själv.

Los Lovos tex: kan ju drabbas av det utan att han rår för det och kanske tvingas att sätta sig i en torparstuga utan el och vatten.
För ett problem som han idag inte vet något om.
Det behöver inte vara medfött.


Så fortsätt diskutera , men håll en mer vänlig samtalston
Visste inte att detta problem fanns, tack för upplysningen Ingvor. Det jag saknar i ditt inlägg är vad vi kan göra åt problemet? Ska alla sluta duscha eller?
Tobbe, vill bara berätta att jag just duschat och tvättat håret -:) Man får leta och läsa, ibland t.o.m. lukta och visst gör jag felköp, bara att kasta.
Det finns en del oparfymerade hygienprodukter. Jag kan t. ex. använda Apotekets mousse, spray och gelé, så lite fåfänga framför spegeln blir det också.
Sen göra åt problemet frågar du. En sak jag direkt tänker på. OM vi möts och jag säger "tyvärr, din doft gör mig sjuk, jag måste ut nu" bli inte aggressiv och kränkt. Det gör bara situationen värre för oss båda. Acceptera bara att så illa är det och var glad att du kan andas in kanske vad som.
Det är ingen ångest, men man får ångest av att inte få luft. Duscha du, men tänk på att, godast luktar människa, bara människa, var och en alldeles unik och inget att dölja.
Annons
gamlan:

Om VI hade mötts och du hade sagt så till mig... DÅ hade nog jag blivit kränkt. Vad DU istället skulle gett var en snabb och vänlig förklaring... att ni lider av doftöverkänslighet. Då hade iaf jag förstått dig. Inte en människa som säger: " Du, din doft gör mig sjuk, jag måste ut". Luktar jag så jäv... illa, hade jag nog tänkt.
Jag förstår Zacko. Men det måste hända snabbt. Innan bröstkorgen krampar ihop och jag låter som någon från serien V (tror jag) på sin tid.
Via våra vänligt sinnade ögon tror jag säkert vi kunnat förstå varandra utomhus och i rätt vindriktning. Paniken lurar ofta runt hörnet. Finns viljan brukar det mesta ordna sig.
Om man lukar illa då? =) Nej, men om jag möter någon som inte tål parfymer så tar jag givetvis hänsyn till det, fast det finns väl inte mycket jag kan göra åt det just då, eller?.

Jag tycker själv att det är väldigt jobbigt att gå i parfym-affärer, men det beror nog inte på överkänslighet

Fast att kräva att alla använder luktfria hygienprodukter är kanske lite mycket begärt. Jag använder t.ex ett "anti-mjäll" hårschampo som är parfymerat, och det är väl möjligt att det finns luktfria sådanna också. Men jag är liksom van vid just det scahmpot och vill kanske inte gå och leta/lukta efter ett luktfritt

Det borde finnas någon lösning, typ lukfilter, som linser eller öronproppar för näsan
Therese:

Vad menar du?

Doftöverkänsliga får väl hålla sig ifrån starka dofter.
Elöverkänsliga får väl hålla sig ifrån starka magnetfält.
Dammöverkänsliga får väl dammsuga oftare.
Alkoholöverkänsliga får väl undvika att dricka alkohol.
Blinda får väl skaffa en vit käpp.
Hörselskadade får väl köpa hörapparat eller lära sig läsa på läppar.
LosLovosöverkänsliga får väl strunta i att läsa vad han skriver.

Therese min lilla vän, jag tänker inte anpassa mitt liv för att det ska passa alla små minoriteter med sina absurda krav runt om i samhället.
Jag tvivlar på att du t.ex. går omkring i burka för att en liten klick muslimer skulle föredra att ha det så..

Göcke:

Var är du btw när folk, andra än jag, svär och beter sig?
gamlan:

Ja, det finns det säkert. Får man bara reda på det, är det säkert inga problem. Då är förståelsen total
Los Lovos , jag är här och jag nämnde just att vi skulle hålla en vänligare samtalston, det var inte direkt riktat till dej.

När det nu är på tapeten så vill jag nämna att vi har en ny funktion
med att ni kan medela oss moderatorer om ni tycker att ett inlägg är stötande. Ni behöver inte börja att moderera själva.
Använd Anmäl inlägg
Men det bästa är ju om ni kan diskutera utan att reta upp varandra.

Och som sagt denna tråden är intressant, för det finns ingen standard lösning på problemet.
Men är alla hjälpsamma så brukar det lösa sig.

mvh // göcke

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem