Fredag 29 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Doftöverkänslig HELA ÅRET

Doftöverkänslig HELA ÅRET

Vill du lukta gott?

Deodorant, schampo, rakvatten, tvål, hårspray, hudlotion, tvättmedel, mjukmedel m.m. och är dofter som av många förknippas med att vara ren och fräsch. Produkter som alla innehåller bl a parfym.

Men dofter är inte en njutning för alla. Det som är en behaglig doft för de flesta kan vara stark och irriterande för den som har en överkänslighet mot dofter. Många blir mycket sjuka av pa...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 248
Sidor: «1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 Nästa »


Hej på er alla !
Enligt Nationella miljöhälsoenkäten 1999 rapporterade ca 16% av kvinnorna och 13% av männen att de har besvär av dofter.
Alla dessa människor skulle må bättre om alla, åtminstone till vardags, tillämpade försiktighetsprincipen dvs höll en låg profil när det gäller parfymerade produkter.
Som i alla civiliserade samhällen måste vi mötas på halva vägen, jag som överkänslig får avstå från det jag älskar, att gå på konsert och njuta av levande musik eller gå på fest, men du som är frisk kan i din vardag underlätta för oss doftöverkänsliga. För mig skulle det kunna innebära att jag kan gå till biblioteket utan att bli sjuk.
Gamlan se hit ! Jag kan ge dig tips på hur du ev skulle kunna klara att flyga ! Felicia ! Jag har också fått anafylaktiska chocker av "tunga" parfymer !


Felicia o Gamlan ! (ni andra är också välkomna förstås)

Titta in här:

http://www.natbildarna.nu/html/detaljerad_kursinfo.asp?id=235

Vi har under våren haft ett stort utbyte av att diskutera de här frågorna, nu i höst kör vi igång igen.
Hej Ingvor och ni andra!

Jo, det var om mig det handlade och jag har inte en aning om hur tidningen fått fatt i det. Jag har i alla fall inte gått till massmedia.

Det värsta är att läkarna tydligen tror att att det hela är psykiskt betingat eller något sådant men det vet jag att det inte är.

Jag har varit med om att parfymen lagt sig på läpparna och det smakat beskt men även att parfymen börjat sticka på tungan.

Jag har varit inne på nätbildarna och tittat men jag har redan läst Susanna Ehdins bok "Den självläkande människan" och vad jag saknar i den är just mera konkreta handgripliga råd hur man skall hantera situationerna.

Det känns ju inte så bra när det är risk för anafylaxi när man stöter på parfymerade människor. Jag reagerar även på lim och lösningsmedel. Varje dag cyklar jag förbi en trävarufirma och de impregnerar trät med något så jag måste hålla för andan under tiden jag cyklar förbi.
Annons
Felicia !
Det viktiga är inte S. Ehdins bok. Den är bara ett "skal". Det viktiga är att vi i en sluten grupp kan utbyta erfarenheter. Vi ger varandra tips och stöd i hur man kan hantera vardagen när man har den här överkänsligheten. Under våren samtalade vi också mycket om hur omgivningen reagerar på oss. Och hur konsekvenserna blir för oss.
Om du vill ha kontakt med en människa som också har stora problem med lim, lösningsmedel och parfym får du gärna höra av dig till mig.
Ja, jag håller med Göcke!
Ni borde ha en bricka, eller något annat som talar om för oss andra att ni har dessa besvär. Hur ska vi annars kunna veta det? När er reaktion har startat, eller?

Hej !
Värt att notera är att många av oss varit helt friska, dvs inte förstått att detta är något problem förrän vi själva drabbades.
Ingen kan med säkerhet säga att han/hon inte någon gång kommer att få cancer, på samma sätt kan ingen i detta forum veta om besvär med parfymerade produkter blir en del av vardagen i framtiden.

Ps. I USA har man en orange armbindel när man har de här besvären, där finns också parfymfria restauranger
Kurs på nätet för oss doftöverkänsliga är ett bra alternativ.
Ett av studieförbunden här i stan erbjuder kurs i ämnet. Har inte vågat anmäla mig eftersom erfarenheten säger att olika kurser finns i samma lokaler samtidigt även om det är olika salar.
Det räcker ju direkt med att hissen upp använts av doftande person tidigare. Alltså är det för många pusselbitar som måste stämma för att det ska betala tillbaks insatsen även om det är mycket lockande.
En chans till lite socialt umgänge utan att vara på helspänn är ju annars inte fel.
Felicia, det stod även i tidningen Norra Skåne. Oavsett vem som kontaktade massmedia så är aldrig information fel. Kunskap bör ju ge viss förståelse.
Hej, Solveig, gamlan och Felicia!

Om NI bjuder in till fest har NI all rätt att ”kräva” att gästerna ska vara parfymfria. Men jag tror nog att ni kommer att få det svårt om ni tror att alla människor skulle sluta med parfymfria produkter bara för att ni lider av denna sjukdom (vilket är tråkigt). Samma sak gäller personen som har panikångest för att gå över ett folkfyllt torg. Ska hon begära att torget töms först innan hon går över? Jag förstår verkligen era problem, men ni menar väl inte att det är vi andra som ska ta reda på vilka sjukdomar människor vi möter har? Som jag skrev i tidigare inlägg, tycker jag ni borde ha någon form av information på er, en knapp eller bindel, som talar om för oss andra vad ni lider av. Då har ni kommit långt på er väg.
Felicia:

Jag läste precis artikeln om dig... och återigen! Hade den kvinnliga läkeren sett ditt "märke" hade hon förstått direkt och hållit sig undan från dig.
Zacko:

Nu var det ingen läkare utan det var en läkarsekreterare, där står det fel i tidningen, som kom in i rummet bakom mig. Hade hon stått stilla hade det förmodligen aldrig hänt men så fort man rör sig virvlar parfymmolekylerna omkring och då blir det fara å färde. Dessutom bad jag henne gå ut ur rummet eftersom jag skulle betala besöket.

Nu är det så att vissa läkare tydligen fått för sig att det hela handlar om panikångest men så är icke fallet.

Nu arbetar jag själv inom sjukvården och det finns faktiskt läkare som trots upprepade tillsägelser struntar blankt i att man säger till dem att ha så mycket parfym på sig. Det gäller i synnerhet kvinnliga läkare från öststaterna. De är fullständigt galna i parfym.

Har alla anställda parfym/rakvaten på sig blir det ett arbetsmiljöproblem och går flera anställda omkring med kliande röda ögon och rinnande näsa är det inte vidare hygieniskt. Skulle du själv känna att du skulle vilja bli omhändertagen av en sådan person, t ex lägga om ditt sår eller bli opererad eller undersökt?

Sjuksköterskor få veta att luktar de för mycket och det är bara att gå hem och tvätta sig.

Ibland har någon varit inne och lånat telefonen och då är telefonluren indränkt i parfym/rakvatten och det sitter kvar på luren i cirka 3 dagar.


Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem