Torsdag 28 mars 2024 vecka 13
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Doftöverkänslig HELA ÅRET

Doftöverkänslig HELA ÅRET

Vill du lukta gott?

Deodorant, schampo, rakvatten, tvål, hårspray, hudlotion, tvättmedel, mjukmedel m.m. och är dofter som av många förknippas med att vara ren och fräsch. Produkter som alla innehåller bl a parfym.

Men dofter är inte en njutning för alla. Det som är en behaglig doft för de flesta kan vara stark och irriterande för den som har en överkänslighet mot dofter. Många blir mycket sjuka av pa...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 248
Sidor: «1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 Nästa »

Hej igen!

Det här med märkning av person.
Jag har ett märke som Astma- och Allergiförbundet har givit
ut. En svala, men den vet inte gemene man vad den står för.
Knappast de inom vården heller.

Så det gäller att informera, informera och åter informera allmänheten om hur besvärligt jag mår utav din parfymdoft.

Hur man gör detta på bästa sätt, vet jag inte.
Själv har jag en andningsmask med kolfilter, som jag måste
använda då jag skall besöka mina barn och barnbarn innan
jag kan komma in i deras hus/lägenhet. Men jag orkar inte
ha på mig den så länge att jag skulle kunna vistas ute bland
allmänheten. Den är ett hjälpmedel för mig i alla fall.
Visserligen blir jag uttittad, men det står jag för.
Ingvor:

Ja, det är rätt. Det är information som gäller. Varför inte diskutera en informationskampanj med Astma- och Allergiförbundet? Med alla dessa TV-kanaler skulle det inte ta många dagar förrän flertalet av tittarna hade vetat vad ert "märke" hade för betydelse. Fast det kostar ju en del... men det MÅSTE det ju vara värt, eller hur!?
I-land ger I-landsproblem ger I-landssjukdomar, inte sant?
Bör vi då inte tänka på att i den mån det går skydda våra uppväxande från att drabbas av dessa?
Det är ingen självklarhet att ha och få behålla hälsan. Det är en ynnest.
Vi bör nog tänka på vad som är nödvändiga produkter och inte, innan det är för sent och ställa dem i relation till det viktigaste vi har, hälsan och våra uppväxande barn.
Var inte våra föräldrar också rena, fast utan att sprida en massa väldoft?
Annons

Nu trycker jag att det räcker!

En samling "tycka synd om" personer har nu enats att man som människa skall avstå att leva sitt liv som man vill, för att vara till lags för dom små minoriteter i samhället som har problem med det ?

Ni kan ju ite tänka riktigt klart i ert resonemang om dofter ?

Det finns ju dofter överallt! Skall man elda upp en äng full med blomster bara för att en person har svårt att gå över den ?

Jag håller med Los Lovos! Det måste finnas en gräns för vad som kan anses vara allas problem, eller problem som tillhör individen!

Precis som Los Lovos sa om elöverkänsliga, dammalergiker, astmatiker, rullstolsbundna, synskadade, hörselskadade.... Man får anpassa sig efter sitt handikap och försöka att leva på ett sådant sätt att man undviker dom största farorna!

Att leva med det här problemet måste vara väldigt jobbigt, och ta upp mycket tid i livet, men det gör andra handikap också! En synskadad springer inte omkring inne i stan på lördagar i rusningstrafik med sin käpp, eller hur ?

Se till att ni som är drabbade alltid har medicin med er till oförutsedda händelser, om ni nu nödvändigtsvis måste utsätta er för ett riskmoment.

Själv har jag alltid med mig ögondroppar och antihestamin överallt , så jag aldrig vet när jag skall få ett allergianfall, men jag skyller inte mina problem på andra för det!

// M
Minion IT:
Mig är det verkligen inte synd om ! Jag är en stark människa och jag känner mig djupt kränkt när någon tycker synd om mig. I själva verket blir jag förbannad. Det är ett sätt att förminska mig och se mig som ett offer. Det är jag inte.
Njut av din blomsteräng och glöm inte ögondropparna !
20 års forskning har visat att SHR inte går att medicinera bort.

Felicia:
Jag känner ingen skuld för att jag blir sjuk, krampar eller får epilepsiliknande anfall ibland pga parfym eller andra kemikalier. Men, efter många år i offentlig miljö med detta har jag märkt att människor reagerar olika när jag blir akut dålig. Många blir uppriktigt förtvivlade när de förstår sambandet och vi kan hantera situationen som de vuxna människor vi är. Det känns bra.
Men där finns också en liten grupp som verkar älska att vältra sig i skuld och liksom "äntligen fått napp". Med tiden har jag tröttnat på detta. För att slippa tel.samtal, brev, presenter o dy och för att slippa ödsla min tid har det hänt att jag tagit på mig ett ansvar som jag kanske inte borde. Men i en situation där man redan är golvad har det kännts som att kränga av sig en blöt yllefilt.
Hej.

Rigtig godt oplæg Ingvor. Vi har et netværk for kemisk overfølsomme i Danmark, læs mere på www.mcsnet.webbyen.dk Du er hjertelig velkomme som medlem, ifald du lider af overfølsomhed overfor kemi. Det er gratis

Hilsen jette
Kontakt person for MCS Netværk Danmark.

ps. jeg vil også meget gerne hjælpe til med gode råd, så I kan få oprettet et netværk i Sverige
I dag har jag suttit på möte vid sidan om en person som luktade Alyssa Ashley bodylotion utan att reagera alls. Vad är det som får oss att reagera så starkt på vissa saker?

Minion IT:

Bra Minion IT kom med förslag hur du tycker personer med elöverkänslighet eller doftöverkänslighet skall undvika dessa. Lever vi i ett gemensamt samhälle har vi alla gemensamt ansvar för varandra.

Jag är ganska övertygad om att det går att göra något åt problemet/problemen men det går inte att få ordentlig hjälp via hälso- och sjukvården.

Zacko:

Var någonstans har jag sagt att vi skall skjuta alla pälsdjur eller hugga ner alla träd? Skilj på naturliga dofter och sådant som är gjort av mänskohand (konstgjort). Det är det det handlar om.

Du har rätt Zacko jag lider av mer än doftöverkänslighet - nämligen fibromyalgi!

Jette Fredriksen:

Hej Jette!

Hvor kan man melde sig til netværket? Jeg har været inde på hjemmesiden men jeg kan ikke finde hvor jeg skal melde mig. Jeg er også kent med MayDay i Danmark.

Jeg har også blevet syg af nellikeolie hos tandlægen og bedøvelse med adrenalin. Det er netop kviksølv det startede hele problematiken.

Hilsen fra Felicia

Felicia:

Jag fick uppfattningen om dig som om det var oss andra det var fel på... eftersom det är vi som använder parfym. Då måste man ju vara rättvis mot alla andra asmatiker och allergiker, eller hur? Svårare än så var det inte! No bad feeling
Kom just hem från jobbet där jag träffat på starka lukter av parfyrmerade produkter. Har haft det så här i några år.
När jag påtalar det för mina arbetskamrater eller andra jag möter får jag allt ifrån fullständig förståelse till ingen insikt alls.
Mina symptom är huvudvärk, starkt ansträngda ögon, muskelsvaghet, hes röst och svårt med koncentrationen m.m.
På min arbetsplats har en kollega sett till att det finns väl synliga skyltar uppsatta om att det är förbjudet att ha på sig doftsatta produkter. Det har blivit bättre men inte bra.
Jag har påtalat det vid tillfällen då vi pratat arbetsmiljö.
Jag har förstått att detta är en överkänslighetssjukdom som inte kan medecineras bort, och vi som drabbas blir fler och fler.
Helene:

Be dina arbetskamrater att klicka in på denna sida och när de
har läst, så kanske de är lite mer insiktsfulla.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem