Torsdag 18 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Familj och hälsa

Doftöverkänslig HELA ÅRET

Doftöverkänslig HELA ÅRET

Vill du lukta gott?

Deodorant, schampo, rakvatten, tvål, hårspray, hudlotion, tvättmedel, mjukmedel m.m. och är dofter som av många förknippas med att vara ren och fräsch. Produkter som alla innehåller bl a parfym.

Men dofter är inte en njutning för alla. Det som är en behaglig doft för de flesta kan vara stark och irriterande för den som har en överkänslighet mot dofter. Många blir mycket sjuka av pa...

Visa/dölj hela huvudinlägget

Antal svar på detta inlägg: 248
Sidor: «1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 Nästa »



Hej Felicia.

På hjemmesiden for MCS Netværk Danmark står der på forsiden

KONTAKT klik her og udfyld formularen. på genhør!

mange hilsener fra jette
Ang. den noget usaglige debat om at det er nærmest uhørt at andre skal undgå dufte så kan jeg kun tilføje. vi er som tidligere tiders "gule kanariefugle" hvilket vil sige at vi går forrest og får symptomerne først og i større målestok, men at de mange kemikalier der omgiver os i hverdagen er sygdomsfremkaldende er der INGEN tvivl om. Kræft, astma, allergi etc. er stigende.

Gennem de sidste 50-60 år har ca. 100000 kemikalier set dagens lys. De 20000 er i daglig brug i Danmark. Der er kemi i alt. Bromerede flammehæmmere som er bevist kræftfremkaldende findes i play consoller, tv, støvsugere, strygejern, friturekogere etc. der er phatalater i plast som er hormonforstyrrende og kan forårsage kræft, de findes i vandrør du får det ind hver dag. For nylig er det oplyst at gravide skal sørge for ikke at få for meget..hvordan!!! Der er pesticider i grøntsager som er kræftfremkaldene. I danmark sprøjtes der stadig en del også i private haver. Det er ganske enkelt unødvendigt.
For kort tid siden stod det at læse i den danske presse at 8 ud af 10 parfumere indheolder allergifremkaldende stoffer. Disse er LUFTBÅRNE.
Man har for mange år siden fundet ud af at fisk mister orienteringssansen når de befinder sig i vandløb ud fra hvor der udledes parfumerede sæbe...
Der er mange mange grunde til at ALLE burde være mere miljøbeviste. Vi er kun "teten" flere kommer til hele tiden. I stedet for at bekrige hinanden så lad os være ansvarlige miljøbeviste borgere og tænk og handl grønt med behørigt hensyn til hinanden.
miljøvenlig hilsen fra Jette Frederiksen, Kontakt person for MCS Netværk Danmark. jettelundfrederiksen@ofir.dk
Nej Det behövs inget förbud bara lite allmän förståelse och ett sunt förnuft. Man kan lukta jättegott med bara tex ett sprut av parfymen varför ta till i överkant som de allra flesta faktist gör. det spelar väl ingen roll att lukta gott två km när de som är två km ifrån dej ändå inte kan se dej.
Sunt förnuft, Visa hänsyn, alla föds ej med detta problem det kan hända även dej och då skulle du önska att folk visar dej hänsyn. Du kan ju då skamset komma ihåg hur egenkär och okänslig du en gång varit.
Annons
Ur Aftonbladet 2005-06-03


http://www.aftonbladet.se/vss/telegram/0,1082,65304356_852__,00.
html

Parfym kan göra bilförare farliga
Dofter kan påverka trafiksäkerheten. En brittisk undersökning visar att olika dofter påverkar hur bilförare beter sig.

Lukten av kanel och mynta ökade tydligt koncentrationen hos förare och gjorde dem mer trafiksäkra.

Lavendel, jasmin och kamomill var rena sömnpillren och därför farliga. Farligast var parfym och vissa rakvatten - som fick testförare att tänka på sex i stället för bilkörning.
Aftonbladet text-tv
Publicerad: 2005-06-03

Ni snackar så himla mycket strunt.

För det första nyproduceras spermier hela tiden, och du har INGA belägg för att parfymerade produkter skulle kunna skada fostret och ge upphov till sjukdommar.
Det är finns flera studier som antyder att det snarare är vår överdrivna renhet som provocerar fram alergier. Kolla hur många bondungar som är alergiska mot pälsdjur och eller har astma!!

Och om man är så dum att man använder tvättmedel sköljmedel, hårschampo, balsam, hårspray, hårgelé, tvättkräm, rakvatten, rakkräm, stylingsaker, deodorant och en skvätt parfym-eau-de-cologne på samma gång, alla med olika dofter, så är det klart att man inte luktar gott. Men INGEN gör ju det, alltså är det bara ett urbota dumt exempel.

Av många andra urbota dumma exempel, hur många läkare går som ni påstår "INDRÄNKTA" i parfym? Vist det finns säkert en och annan, men så ofta som jag har varit på sjukhus så har jag aldrig träffat en enda person INDRÄNKT i parfym. Däremot en och annan som borde ha använt mer deodorant.

Hela det där tugget om att det skulle höra till normen att folk dränker sig eller i varje fall har allt för mycket parfym på sig stämmer ju bara inte. När man är i varuhus så är det absolut en och annan fjortis som har kraftigt överdoserat, och det är en och annan öststatsperson som faktiskt har badat i parfym, men det hör ju absolut inte till normen.

Vidare påstår ni på flera ställen att folk blir arga, hotfulla och till och med agressiva när ni påpekar att ni har ert "handikapp".
Här kan jag bara spekulera, men det lär ju vara struntprat det med, jag kan omöjligt lockas att tro att folk blir AGRESSIVA för att ni försynt påpekar att ni har nått handikapp. Antingen överdriver ni folks reaktioner in absurdum, eller så började ni agressiviteten.

<ironi>För övrigt hade ingen eller väldigt få människor som dog i bilolyckor hjälm på sig. Alltså måste det vara hjälmtvång om man ska färdas i bil. Att man inte får ha rakvatten på sig ser jag som en självklarhet!</ironi>

Vad menar ni föresten med att parfymer inte är naturliga dofter, vad är de då? Onaturliga? Och om det är det ni menar, vad menar ni med det? Var tror ni ämnen och kemikalierna kommer ifrån? Jo naturen .. så tänk igen tack..
Felicia:

Nä, nu orkar jag inte med dig längre!
Du är ju kapabel att få ALLT som luktar till att vara livsfarligt!
Blir du inte rädd för dig själv????
Vi som är doftkänsliga vill bara kunna deltaga i samhället på ett fritt och naturligt sätt utan att bli sjuk av det.

Nota bene!

Jag har inte skrivit artikeln ovan. Den råkade bara stå i tidningen igår.

Los Livos:
Vilket rakvatten/vilken parfym använder du?

Zacko:
Ta en kanelbulle!

om man nu stänker på sig för mycket parfym. lider man då av
dåligt luktsinne?
Felicia:

Är du säker på att man inte blir sjuk av kanellukt
Guran:

Nej, förmodligen inte men troligen dåligt ölsinne.

Zacko:

Tja, jag vet inte om någon annan blir sjuk av kanellukt men jag blir det inte i alla fall.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem