Torsdag 18 april 2024 vecka 16
Forum
Kategori: Dator och internet

Göra en fabrikare???

Göra en fabrikare???

Hej!

Jag har stora problem med min dator.

Jag får hela tiden meddelande om att jag har minnesproblem (lite minnen kvar på alla minnen som finns i min dator),

Jag har INGEN återställningsskiva, (har slarvat bort den).

Jag har en 5 år gammal dator, (vet att det är för klent CPU på den för nuvarande program).

Men det här med dator begriper jag mig inte på hur det fungerar, ser att jag har en delad hårddisk, ena hårddisken är full, andra är nästan så gott som tom, ändå får jag felmeddelanden om fulla minnen.

Jag är rädd för att göra en fabrikare, att jag ska tappa bort sånt som jag vill ha kvar, Tiden det tar att återinstallera allt.

Ska jag våga göra en fabrikare, eller ska jag leva med minnenproblemen.
Antal svar på detta inlägg: 19
Sidor: 1 2 Nästa »

Jag vet INTE hur man gör en skärmdump. Därför kan jag inte visa hur mina minnesstatus se ut just nu.

Kan någon förklara hur man gör en skärmdump??
"alt+Prt Scr" klistra sedan in i Paint.
flytta över foton ,film osv till den andra disken,öppna båda bredvid varandra å drag and drop det du inte behöver på den disken som är full,obs rör inte windows mapparna,annars bara dra över tjafs till den andra delen av disken som e tom,rensa cahche minnet osv,använd ccleaner,så skaru se att du får bättre fart i burken,å när du installerar program å sånt så brukade jag lägga det på den andra halvan av disken som inte hadde windows på sig.lycka till
Annons
Brinken!

Du skall visa dig modig. Även jag och Göcke var nervösa första gången. Tro mig.

Fördelen med en fabrikare är att du får ordning på din dator. Gratis. Annars kostar
det några tusen.

Nackdelar är att det tar tid. Räkna med 2-3 timmar. Uppdateringar av Windows
är värst. Men det är gratis.

En fördel är faktiskt att man blir av foton på sin svärmor.

Men man kan lägga henne på "Dropbox" eller annat externt.

Jag har alla mina "svärmödrar" på Hotmail.

Dessutom har jag en dotter som håller koll på alla foton.
Hon kör Facebook. Men där vill jag inte vara med. Det blir för "surrigt".
Men jag är med för säkerhets skull.


Emans- Det var den där Alt-tangenten man ska använda med printscreen, det hade jag glömt bort, jag visste att Prt Scr & paint var inblandad

lazze-Jag ska göra enligt dina instruktioner- låter lovande men det tar nog tid innan allt är klart.

Tack för all hjälp.
Du behöver inte använda Alt plus Prt Scr. Skillnaden är att om du bara använder Prt Scr så får du en bild av hela skärmen, men om du använder Alt+Prt Scr så får du endast med det översta fönstret som ligger öppet.
Hej Brinken.
Det finns ett program som heter CleanMem och som rensar Ram-minnet från skräpfiler och annat som blir efter en tids användning.
Du hittar det här:

http://blogg.tkj.se/rensa-minnet/

Jodå det funkar för jag har det på min gamla dator med XP och den har blivit betydligt snabbare.
Sedan om du vill satsa ca.100:- så finns det ett program som heter Advanced System Care Pro och detta program kör jag på min nya med W 7. Det finns på svenska och det städar upp hårddisken det finns massor av funktioner som hjälper till att hålla datorn i topptrim.Du hämtar det här:

http://blogg.tkj.se/test-advanced-systemcare-v4-pro/

Tilläg
gas kan att jag bara kör med bärbara datorer finns ingen anledning idag att ha något annat.
En sak till har du fått din bärbara stulen så kan du med detta program som givetvis är gratis spåra datorn

http://preyproject.com/

Detta gäller även annan bärbar utrustning som kan använda internet.
Tyvärr finns det bara på Engelska
snackar vi om att göra en fabrikare`???
eller
Ta en skärmdump , för att visa varningen. som Brinken får.

har du lyckats med det och inte kan visa det här på forumet, så sänd bilden till mej så kan jag lägga upp den
disken verkar vara partionerad,delad i två diskar, varav windows ligger på den som är full, därav säger den ifrån att den är full!!.bättre å partionera till 3 delar varav windows får en helt egen partion med lagomt utrymme för uppgraderingar osv,program kan man stoppa i en egen disc,bilder musik,film o tjafs oxå i en egen...typ C:disc D:disc E disc...samt ge utrymme för växlings filen, tror den hette så..??men de minns jag ej hur man gjorde...!? "Men detta kan du bara göra EFTER en fabrikare dvs när discen är blåst ren"

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem