Onsdag 24 april 2024 vecka 17
Forum
Kategori: Dator och internet

Virus och sånt

Virus och sånt

Hej alla! Det var ju evigheter sen jag kollade in här...men när någon på ett annat debattställe frågade efter olika forum, så slog det mig att detta ju är ett forum där man ofta får svar eller respons på sina inlägg, så jag rekommenderade det och passar även på att anlita er datorexperter

Min fundering låter sålunda:

Vi har ju en massa virusskydd på vår dator, samt brandvägg. En sak som jag undrar över är något som blivit på senare tid.

När jag scannar med SuperAntiSpyvare, så händer det då och då att nåt som heter Adware och även Critical (tror jag det var) fullkomligt väller in. Det kan tydligen hålla på hur länge som helst, en gång inväntade vi att det skulle stoppa( drog ut nätkabeln) ..men vi stoppade skiten vid ca: 25.000!!!

En gång vid femtusen osv..

De första gångerna stängde vi bara ner det, och när vi sedan scannade på nytt, så fanns där inga virus??

Sen provade vi att låta lägga alla i karantän, vilket tog flera timmar. Men ändå så återkommer detta då och då. När vi satt alla i karantän, så försvinner alla våra mappar, genvägar och ibland någon av våra webbläsare.

Vi får alltid göra en systemåterställning då och gå via en bakväg, för man kommer inte åt detta på vanligt sätt.

Tankar om vad detta beror på? Eller/och vad man kan göra för att slippa detta?
Antal svar på detta inlägg: 29
Sidor: 1 2 3 Nästa »

Datorn är med stor sannolikhet riktigt infekterad och , det du/ni gör gör saken bara värre.
Det är vad jag kan få fram av din beskrivning.
Det konstiga är ju att mellan varven så fungerar den perfekt. Tror du att det hjälper om vi gör en total ominstallation?

eller att man funderar på hur man surfar och laddar hem saker

orsaken till mycket förtret hänger ju ihop med hur man gör saker själv
Annons
Vi, min make och jag, är båda två oerhört försiktiga med hur och vad vi laddar hem, likaså är ingen av oss på några mysko ställen. Vi har ju också så bra skydd mot det mesta så vi är väldigt fundersamma över detta.
Hej Anne_Sofie.
Du skriver att ni har en massa antivirusprogram på er dator.
Har ni mer än ett?
I så fall är det inte så konstigt om ni hittar en massa critical på datorn.
Man skall bara ha ett säger 1 antivirusprogram eftersom de kan uppfatta andra antivirusprogram som skadlig programvara.
Skulle vara roligt att veta vilka antivirusprogram ni kör med.
Det kan vara så att era virus finns i Systemåterställningsfilerna och då hjälper det inte att ni gör en systemåterställning. Problemen återkommer.
Total ominstallation eller ta bort hårddisken och virussöka den i en annan dator där den då körs som slavdisk.
Anne_Sofie!

Jag kommer ihåg dig. Du hade en trevlig hemsida i rosa med mysig musik.

Jag håller med Göcke om att er dator är infekterad. I ditt fall skulle jag inte tveka
att gör en "fabrikare". Systemåterställning är inte tillräcklig för din plågoande
ligger inne i systemet och lurar.

Råkade själv ut för detta gissel för några veckor sedan. Jag tittade på roadracing
i en video. Hela skrivbordet försvann och adware rullade runt på skärmen.

http://tinyurl.com/8ymtsjb

Vi har SuperAntiSpyvare Professional samt Microsoft Security Essentials, samt en brandvägg eftersom vi har router.

Ojdå det verkar vara riktigt illa om det ni tror stämmer, vilket det säkert gör. Finns väl ingen återvändo...det är väl bara att börja om från början..suck..

Jodå leiake, jag har kvar bloggen, även om jag just aldrig skriver i den numera, flyttade till ett annat ställe där jag inte heller uppdaterar...hihi...

Hej Anne_Sofie vill du slippa att göra en "fabrikare" som tydligen är standardåtgärden här på Internetstart om man får problem med sin dator så skulle jag föreslå att du går in på
http://www.antispywareforum.se/
och registrerar dig det är gratis och där får du adekvat hjälp. De hjälper dig att avlägsna skräpet om det är rootkit eller antispyware eller virus du fått på din dator
själv har jag begärt att bli struken som medlem här för det är rena sandlådan för mig allt vad de föreslår är ju ominstallation eller som de kallar det "Fabrikare"
det är ju sådant man höll på med när man började med dator nu vet man ju att det finns hjälp att få av proffs men dock inte här.
Lycka till med din dator jag hoppas verkligen att dina problem löser sig.

Sida:


Skriv ett svar

Du måste vara inloggad för att skriva ett svar.

 Logga in eller klicka här för att bli medlem